Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/661
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
محمد ياسين الرحاحلة
-
dc.date.accessioned
2015-10-01T11:47:36Z
-
dc.date.available
2015-10-01T11:47:36Z
-
dc.date.issued
2006-04-03
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/661
-
dc.description.abstract
الملخص
يسعى هذا البحث إلى تقييم الخطة الدراسية وأسلوب التدريس في قسم المحاسبة في جامعة آل البيت، ومدى اتفاقهما مع فلسفة الجامعة، ورسالتها، ومتطلبات العصر، من خلال الإجابة عن مجموعة من الأسئلة، مثل: هل تتفق المساقات المطروحة مع فلسفة الجامعة؟ وما هي المهارات والكفاءات التي يكتسبها الطالب خلال دراسته؟ وما هي النواقص في الخطة الدراسية؟ واستُخْدِم تحليل المحتوى للخطة الدراسية، والإحصاء الوصفي لتحليل البيانات. وقد وُزِّعت الاستبانة المعدة لغايات البحث على جميع الطلبة المتوقع تخرجهم في العام الدراسي 2004/ 2005، وبلغ عدد الاستبانات الصالحة للتحليل (60) استبانة من أصل (85) استبانة تم توزيعها. وتوصلت الدراسة إلى وجود حاجة لإعادة النظر في الخطة، وأسلوب التدريس، ووسائله، والتي لا تتناسب مع فلسفة الجامعة و متطلبات العصر. وأوصت الدراسة بعدة توصيات منها، إعادة النظر في الخطة، وإدخال أساليب التعليم الالكتروني في التدريس.
Abstract
This study attempts to evaluate the study plan and the teaching techniques in accounting department at Al al-Bayt University and their consistency with the philosophy of the university, and the needs of the new era. This is done through answering questions such as the telationship between the courses and the philosophy of the university?, What are the skills and qualifications that acquired by the student in the department during the students study?, and what are the shortages in this plan?. Context and descriptive statistical analysis are used. A questionnaire was developed and distributed for all students who are expected to graduate during the academic year 2004/2005. Total of (60) suitable questionnaires for analysis were collected out of (85) questionnaire distributed. The study concluded that there is a need to review teaching plan and the techniques to be in accordance with the philosophy of the university and the needs of the era. The study presented many recommendations; one of them is to review the plan, and introduce electronic teaching techniques.