Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/650
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
لافي محمد درادكة
-
dc.date.accessioned
2015-10-01T11:26:46Z
-
dc.date.available
2015-10-01T11:26:46Z
-
dc.date.issued
2007-01-21
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/650
-
dc.description.abstract
الملخص
عالج هذا البحث النطاق الزمني لمسؤولية الناقل البحري في كل من قانون التجارة البحرية الأردني لسنة 1972م، وقواعد هامبورغ لسنة 1978م في مبحثين: تناول المبحث الأول النطاق الزمني لمسؤولية الناقل البحري في قانون التجارة البحرية الأردني. وعرفنا من خلاله أنه لم يأخذ بوحدة عقد النقل البحري، حيث قصر مسؤولية الناقل البحري على المرحلة الثانية من عقد النقل، والتي تمتد من وقت شحن البضاعة على متن السفينة ولحين تفريغها في ميناء الوصول. بينما وسعت محكمة التمييز الأردنية من النطاق الزمني لمسؤولية الناقل لتشمل المرحلة الثالثة لعقد النقل إلى جانب المرحلة الثانية، أي لحين تسليم البضائع فعليا للمرسل إليه. وتناول المبحث الثاني النطاق الزمني لمسؤولية الناقل البحري في قواعد هامبورغ. وعرفنا أن النطاق الزمني لمسؤولية الناقل في هذه القواعد لم تؤثر على وحدة عقد النقل البحري ما دام أن البضائع في عهدة الناقل في ميناء الشحن، وأثناء النقل، وفي ميناء الوصول.
Abstract
This research addressed the temporal scope of the responsibility of the maritime carrier in each of the Jordanian Maritime Trade Act of 1972 and the Hamburg Rules of 1978 in two sections. The first section dealt with the time scale of the responsibility of the maritime carrier in the Jordanian Maritime Trade Act. And we know from which it did not take the unity of the contract of carriage, it only placed the responsibility of the maritime carrier on the second stage of the contract of carriage, which extends from the time of shipment of the goods on board the ship until unloading at the port of arrival. However, the Jordanian Court of Cassation extended sought time scale of the carriers responsibility to include the third stage of the contract of carriage to the second stage, while actually delivering the goods to the consignee. The second section dealt with the time scale of the responsibility of the maritime carrier in the Hamburg Rules. And we knew that the time scale of the carriers responsibility in these rules did not affect the integrity of the maritime transport as long as the goods are in the custody of the carrier at the port of loading, during transport and at the port of arrival. Key words: contract of maritime carriage, Maritime Trade Act of 1972, Hamburg Rules of 1978, time scale of the liability of the maritime carrier
en_US
dc.title
النطاق الزمني لمسؤولية الناقل البحري: دراسة مقارنة بين أحكام قانون التجارة البحرية الأردني وقواعد هامبورغ