الملخص
الهدف: هدف هذا البحث إلى دراسة مدى رضا الكادر التمريضي عن مهنتهم في أحد المستشفيات التعليمية الخاصة في الأردن. منهجية البحث: تمّ جمع المعلومات الخاصة بهذا البحث من خلال استمارة وزّعت على مائة وعشرين (120) ممرضًا قانونيًا وممرضة قانونية. تمّ تحليل البيانات ودراسة الفروقات بين الكادر التمريضي في وحدات العناية المركّزة وذلك الذي يعمل في طوابق المستشفى، كما وتمّ دراسة المتغيرات التي تنبّئ بالرضا الوظيفي للمرضين والممرضات. النتائج: لقد وجد أن معدل الرضا الوظيفي متوسط، وهذا المعدل كان أعلى عند الممرضين الذين يعملون في الطوابق عن الذين يعملون في وحدات العناية المركّزة، ولقد وجد أن من أهم عوامل الرضا الوظيفي للمرضين والممرضات هي المهن المساعدة الأخرى، ومن جهة أخرى أدّت قلة الفرص الوظيفية إلى انعدام الرضا الوظيفي للكادر التمريضي، كما وُجد أن عدد سنوات العمل في مهنة التمريض كانت من أفضل المتغيّرات التي تنبّئ بالرضا الوظيفي. استنتاجات: لا بدّ من إيجاد وسائل إدارية لزيادة الرضا الوظيفي للكادر التمريضي، وهذه الدراسة تعتبر حجر أساس للدراسات المستقبلية ولها تطبيقات في مجالات العمل والتعليم والبحث العلمي. كلمات أساسيـة: الرضا الوظيفي، ممرض، تعليم، خاص، الأردن.
Abstract
Purpose: This research was conducted to study nurses? job satisfaction in a private teaching hospital in Jordan. Design: A descriptive design was used with a convenience sample of 120 Registered Nurses (RNs). Data were analyzed descriptively, and comparisons were done to investigate the differences between critical care units and wards using t-tests, based on the total score of nurses? job satisfaction. Stepwise regression was used to assess the predictors of nurses? job satisfaction. Findings: In general, nurses were ?moderately dissatisfied? in their jobs, nurses in wards reported slightly a higher level of job satisfaction than nurses in critical care units. Co-workers were the most highly ranked indicator of nurses? job satisfaction. On the other hand, lack of professional opportunities predicted nurses? job dissatisfaction. In the stepwise model, nurses? years of experience weighted the highest in predicting their job satisfaction. Conclusions: Jordanian nurses? job satisfaction is on the borderline. Managerial interventions are needed to promote and maintain nurses? job satisfaction. This study is a baseline for future research in areas of practice, education, and research. .