Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/606
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
د.محمد أبو عليا
-
dc.date.accessioned
2015-09-29T11:47:19Z
-
dc.date.available
2015-09-29T11:47:19Z
-
dc.date.issued
2004-05-11
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/606
-
dc.description.abstract
الملخص
هدفت الدراسة الحالية إلى إيجاد العلاقة بين استراتيجيات فوق المعرفة (كمتغير تابع) والدافعية الداخلية والدافعية الخارجية (كمتغير مستقل) لطلبة المرحلة الجامعية، وذلك في الفصل الثاني للعام الدراسي 2001-2002، من طلبة جامعة الزرقاء الأهلية، وتكونت عينة الدراسة من 311 طالباً وطالبةً من طلبة الجامعة، وتم ترجمة مقياس استراتيجيات فوق المعرفة، وكذلك مقياس الدافعية الداخلية والدافعية الخارجية، وتم تحقيق الصدق والثبات لهذين المقياسين. وأبرز ما توصلت اليه نتائج الدراسة الحالية أن استراتيجيات فوق المعرفة ترتبط بصورة أكبر بالدافعية الداخلية عند طلبة الجامعة. كما أشارت نتائج الدراسة إلى أن المتغير التابع (استراتيجيات فوق المعرفة) يرتبط ارتباطاً موجباً ذا دلالة إحصائية بالمتغيرات المستقلة مجتمعة. وكان إسهام المتغيرات المستقلة بالترتيب الآتي: الدافعية الداخلية, فالمستوى الدراسي، فالدافعية الخارجية، فالتخصص، فجنس الطلبة.
Abstract
The relationship between the metacognitive strategies and intrinsic and extrinsic motivation and other variables among the university students The purpose of the study was to explore the relationship between the metacognitive strategies (as independent variables) and intrinsic and extrinsic motivation (as dependent variables) and other variables among the university students in second semester 2001/2002 at Zarqa private university. The sample of this study consisted of (311) male and female students. Intrinsic and extrinsic motivation scale and Metcognitive strategies scale were developed, and their reliability and validity were verified. The findings of this study revealed that the students metacognitive strategies were correlated with their intrinsic motivation.
en_US
dc.title
العلاقة بين استراتيجيات فوق المعرفة والدافعية الداخلية والخارجية وبين المتغيرات الأخرى لدى طلبة الجامعة