Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/603
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
Dr. Ramzi Haroun
-
dc.date.accessioned
2015-09-29T11:43:29Z
-
dc.date.available
2015-09-29T11:43:29Z
-
dc.date.issued
2004-06-02
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/603
-
dc.description.abstract
الملخص
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى إدراكات المعلمين المتعلقة بالانضباط المدرسي. وقد حاولت الإجابة عن سؤالين هما: ما الأسباب التي يعزو إليها المعلمون مشكلات الانضباط أو مشكلات الطلبة السلوكية؟ وما الحلول التي يقترحها المعلمون للتعامل مع هذه المشكلات؟ وقد أجريت الدراسة في مدرسة ذكور حكومية في غرب مدينة عمان يبلغ عدد طلبتها 800 طالب يتعلمون في الصفوف من السابع الأساسي وحتى الثاني عشر. وقد جمعت المعلومات بإجراء مقابلات فردية شبه مقيدة مع جميع معلمي المدرسة والبالغ عددهم 28 معلماً. وقد حللت النتائج باستخدام أساليب التحليل النوعي. وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود ستة مصادر للعزو ربط المعلمون بينها وبين مشكلات الانضباط، وهذه المصادر هي: عوامل أسرية، وعوامل ترتبط بالطالب نفسه، وعوامل مدرسية، وعوامل ترتبط بالمعلم، وعوامل ترتبط بالعلاقات الشخصية، ثم أخيراً عوامل ترتبط بسياسة وزارة التربية والتعليم. كما دللت النتائج على وجود اتساق بين الأسباب التي حددها المعلمون لمشكلات الانضباط والحلول التي اقترحوها للتعامل مع هذه المشكلات وذلك في بعض الجوانب، في حين غاب الاتساق في جوانب أخرى.
Abstract
The paper explains the results of an in-depth investigation into discipline practices and problems in a large school in Amman. How teachers in the school viewed discipline problems and their causes and what they saw as a solution to the problems were the key questions answered in the research. All teachers were interviewed ?by the researcher- about their perceptions of causes of discipline problems and their suggestions for improving the quality of discipline in the school. Data collected in this study were analysed using qualitative data analysis methods. Teachers attribution patterns of discipline problems were defined and developed within 6 categories viz., 1.Within ?family factors. 2. Within-student factors. 3. Within-school factors. 4. Within-teacher factors. 5. Interpersonal relationships. 6. Policy of the Ministry of Education. Recommendations emerge with the analysis of the data, with practical implications for improving school practice and effectiveness. It appeared from this study that any school-based professional development proposed should include administration staff, parents, and others concerned with discipline issues, if success is to be achieved in negotiating better policies and practices.
en_US
dc.title
To What Teachers Attribute Student Behaviour Problems? How Can This Improve Schools Discipline Policies?