Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/59
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
زياد عواد أبو حماد
-
dc.date.accessioned
2015-04-07T10:16:45Z
-
dc.date.available
2015-04-07T10:16:45Z
-
dc.date.issued
2005-11-23
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/59
-
dc.description.abstract
الملخص
تهدف هذه الدراسة إلى جمع روايات سبب إسقاط نفقة وسكنى فاطمة بنت قيس في حديث المطلقة ثلاثا، ومناقشتها، وقد تبين أن عائشة رضي الله عنها لم ترد الحديث طعناً بفاطمة، وإنما أنكرت عليها عدم ذكرها لسبب إخراج النبي ? لها في أنها كانت في مكان موحش فخاف عليها، وقد ذكر بعض التابعين أسباباً أخرى من انها كانت بذيئة اللسان وسيئة الخلق، وهذه لم تثبت عن عائشة ولا تليق بفاطمة بنت قيس، فهي مردودة، وخلصت إلى أن هناك سبباً ثابتاً في الروايات الصحيحة ذكرته فاطمة وهو خوفها أن يقتحم عليها، وخلافها مع أهله على النفقة، وهذا يتفق مع قول عائشة ولا يتفق مع قول من وصفها بسوء الخلق.
Abstract
This paper aims to present and discuss the reasons for Aishas denial of Fatimas bint Gais regarding the mutalqa thalath (a woman who is divorced and cant go back to her former husband unless she is married to another and the latter divorced her). Its clear that Aisha didnt mention the hadith as a revenge from Fatima but because the Prophet Mohammed (Peace and the blessings of Allah may be upon him) didnt dismiss her as she was staying in a gloomy place. Some narrators mentioned other reasons like her being bad-mannered and foul-mouthed. These qualities were not proved of neither Aisha nor Fatima bint Qais. In fact, there is a definite reason in all the correct narratives mentioned by Fatima and that is, her fear from intrusion and dispute with the husbands family about her expenses. This hadith has also other advantages like the role of the woman in matters of discussion and criticism and revealing the legal attitude.