DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Hala Al-Shawa | - |
dc.date.accessioned | 2015-09-29T11:08:40Z | - |
dc.date.available | 2015-09-29T11:08:40Z | - |
dc.date.issued | 2005-01-09 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/585 | - |
dc.description.abstract | الملخص
تعتبر هذه الدراسة من الدراسات التحليلية التي تهدف إلى إجراء مقارنة بين طريقة تدريس الباحثة لأنشطة الرياضيات المقررة في مساق مناهج وطرق تدريس الرياضيات وبين طرق تدريس طلبة الدراسات العليا لنفس الأنشطة لطلبة الصفوف من الخامس إلى الحادي عشر. عينة الدراسة تكونت من ثلاثة عشر طالباً وطالبة من طلبة الدراسات العليا. تمت المقارنة بين الطريقتين بالاعتماد على ثلاثة محاور أساسية وعدة محاور فرعية. المحور الأساسي الأول هو محتوى المنهج . والمحور الأساسي الثاني هو مشاركة تلاميذ الصف. أما المحور الأساسي الثالث فهو أهداف التدريس. وهدفت هذه الدراسة التحليلية إلى الإجابة عن الأسئلة الآتية: ما مدى بقاء محتوى المنهاج الخاص بأنشطة الرياضيات المعروضة في مساق مناهج وطرق تدريس الرياضيات علىحاله؛ وتغيير المدرسين إيّاه؟ ولماذا؟ ما مدى بقاء مشاركة التلاميذ الخاصة بأنشطة الرياضيات المعروضة في مساق مناهج وطرق تدريس الرياضيات على حالها. أو تغيير المدرسين إياها؟ ولماذا؟ ما مدى بقاء أهداف التدريس الخاصة بأنشطة الرياضيات على حالها، أو تغيير المدرسين إيّاها في مساق مناهج وطرق تدريس الرياضيات؟ ولماذا؟ تم استخدام ثلاث وسائل لجمع المعلومات. أشارت النتائج إلى أن أنشطة الرياضيات المعروضة في المساق قد أولت اهتماماً لجميع المحاور الفرعية بالنسبة للمحاور الرئيسية الثلاثة، بينما الأنشطة المعروضة في الصف أولت اهتماما وتركيزاً على الرسم الجبري للبيانات، وجمع البيانات الحسابية، والميل في الرياضيات. والمشاركة الفعلية في أداء أنشطة الرياضيات و القيام بحل الأنشطة باستخدام الورقة والقلم أو باستخدام الآلة الحاسبة احتلت جزءاً كبيراً من وقت الأنشطة المعروضة في الصف. والتركيز على اكتساب المهارات الحسابية أستغل الجزء الأكبر من وقت الأنشطة المعروضة في الصف.
Abstract
The main purpose of this qualitative study was to compare how graduate students who enrolled in a mathematics curricula and teaching methods course implemented mathematics activities in classrooms with how the activities were demonstrated to them in the university. The comparison was based on three dimensions and several sub-dimensions: mathematical content, students involvement, and instructional goals. The research questions are: 1) to what extent and why are the mathematical content of the demonstrated activities maintained or altered by the graduate students in the classroom activities? 2) To what extent and why is the level of students involvement of the demonstrated activities maintained or altered by the graduate students in the classroom activities? And 3) to what extent and why are the instructional goals of the demonstrated activities maintained or altered by the graduate students in the classroom activities? The thirteen participants of this study were six high school teachers, and seven middle school teachers. Three instruments were employed in collecting the data for this study. It was evident that substantial portions of the demonstrated activities time were spent on the three dimensions and their sub-dimensions. However, data collection, coordinate graphing, and slope dominated the classroom activities time. Also physically acting out the activity and doing seatwork dominated the classroom activities time. Furthermore, addressing skills dominated the classroom activities time. | en_US |
dc.title | An Investegation of the Effectiveness of Demonestrating Mathematics Activities for Gradute students with Respect to Mathematcial Content, Students Involvement, and Instructional Goals | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | المجلد 13 العدد 1
|