الملخص
السؤال الذي تطرحه هذه الدراسة يدور حول مدى نجاح تحليلات فتجنشتين للفلسفة في تقديم تصوير إيجابي قيم لمنهج البحث الفلسفي، بغض النظر عن قصْره مهمة الفلسفة في حدود الوصف والتوضيح. فقد حاول في كتابي الرسالة والأبحاث الفلسفية أن يبين دور الفلسفة في توضيح التصورات اللغوية الأساسية التي نفهم بها العالم. وبينما يتم معالجة هذا الموضوع في الرسالة من خلال التحليل الفلسفي للقضايا الأولية ولمنطق اللغة، فإن الأبحاث الفلسفية تتعامل مع الموضوع من خلال المعالجة الفلسفية للغة في استخداماتها العادية وفي سياقاتها التاريخية والاجتماعية. وهنا توصل فتجنشتين إلى مفهوم رئيس هو صورة الحياة الذي اعتبره بمثابة الأساس للغة والفكر والمعنى. ويمضي البحث على النحو التالي: أولاً: تحليل المفهوم المبكر للفلسفة واللغة عند فتجنشتين. ثانياً: ملامح التحول اللغوي والتوجه الفلسفي العام لفتجنشيتن. وأخيراً حاولت أن أبين أن التفسير الذي قدمه فتجنشتين يبدو أنه متحفظ لأنه قيد حدود البحث الفلسفي. ومع ذلك فهناك بعد إيجابيّ من التفسير للمشروع الفلسفي يتسق وتصوره لمفهوم صورة الحياة. وهنا فإن الفلسفة في دورها الإيجابي ستعمل على كشف وتوضيح صورة الحياة البشرية وأيضا صورة الفهم البشري.
Abstract
The paper addresses the question of whether Wittgensteins analysis of philosophical discourse fully succeeds in supporting a valuable positive contemporary account of philosophical inquiry, irrespective of his confining philosophy to a merely descriptive function. In both the Tractatus and Philosophical Investigations. Wittgenstein reminds us of the important role of philosophy in making clear our basic conceptions and assertions of the world, thereby clearing problematic philosophical discourses. Whereas TLP approaches the problem through atomic propositions using logical analysis, PI deals with the problem through the examination of our ordinary language and its social and historical dimensions. Wittgenstein finally arrives at the central concept of the form of life, which he considered to be the foundation of language, thought and meaning. The investigation proceeds as follows. Firstly, the examination of Wittgensteins early conceptions of philosophy and language. Secondly, the transformations in Wittgensteins conception of language and of the proper procedure of philosophy. It is argued in conclusion that Wittgensteins account appears unnecessarily restrictive in that it narrowly and arbitrarily limits the compass of philosophical inquiry. One can envision a complimentary, positive account of the philosophic enterprise consistent with Wittgensteins concept of the form of life. It seems a philosophic task consistent with Wittgensteins own enterprise would be the attempt to clarify, elucidate, and illustrate what is involved in the very ground of meaning, the very notion of a form of life. Herein philosophy in its positive role would entail the uncovering, considering, and clarifying of the human forms of life and thereby the forms of human understanding.