Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/579
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
مخيمر صالح
-
dc.date.accessioned
2015-09-29T11:00:13Z
-
dc.date.available
2015-09-29T11:00:13Z
-
dc.date.issued
2009-09-26
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/579
-
dc.description.abstract
الملخص
يركز هذا البحث على دفع ما استقر في أذهان كثير من الباحثين ? قدماء و محدثين ? بأن الشعراء الجاهليين كانوا مقلدين لبعضهم بعضاً في تصوير الأطلال، من حيث أنها خالية مندثرة، و موحشة، و قد أثبت اعتماداً على سبعة عشر ديواناً جاهلياً، أن الشعراء الجاهليين اختلفوا في تصوير الأطلال، فبعضهم صورها عامرة، خصبة، باقية، و بعضهم صورها مندثرة، موحشة، بل أن التنوع ليس بين شاعر و آخر فقط، بل عند الشاعر نفسه، كل ذلك من خلال نصوص شعرية جاهلية دالة بشكل واضح.
Abstract
It has been generally believed that the atlal introductions in the preislamic poems take more or less a typical form, especially with regard to how the poets depict the remaining of the camps of their beloved women. The current article defies this belief. It has concluded, after examining as many as17 poetics collections (diwans) attributed to poets from different times, places and tribal origins, that the introductions in question are not patterned. Although they touch the same topic, they vary both in colour and implication, according to the emotional state the poets underwent at their time of producing their works. In fact, even the introductions related to the same poet differ in types according to the peculiarities of his own experience.
en_US
dc.title
مقدمة القصيدة الجاهلية بين النمطية والتنوع المقدمة الطللية أنموذجاً