DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/577
Title: المفاهيم الكيميائية الأساسية والصعبة في مناهج العلوم العامة للمرحلة الأساسية في الأردن
Authors: علي مقبل العليمات
Issue Date: 7-Oct-2004
Abstract: الملخص هدفت هذه البحث إلى تحديد المفاهيم الكيميائية الأساسية والصعبة في منهاج علوم المرحلة الأساسية في الأردن، ولقد أجابت البحث عن الأسئلة الآتية: 1- ما هي المفاهيم الكيميائية الأساسية الواردة في منهاج العلوم للمرحلة الأساسية الأردنية؟ 2- المفاهيم الكيميائية الأساسية الصعبة في منهاج العلوم للمرحلة الأساسية الأردنية؟ تكون مجتمع البحث من طلبة الصف الثامن الأساسي في محافظة المفرق مع نهاية العام الدراسي 2002/ 2003، وتألفت العينة من (300) طالباً وطالبة اختيرت بطريقة عشوائية، وقد استخدم الباحث اختبار المفاهيم الكيميائية الأساسية المكون من (40) فقرة لتحديد المفاهيم الكيميائية الصعبة، والذي بنى على أساس تحليل محتوى منهاج العلوم للمرحلة الأساسية الذي قام به الباحث مع محللين يعملان كمشرفين للعلوم للمرحلة الأساسية، وقد تم حساب معامل الاتفاق على تحديد المفاهيم الكيميائية الأساسية، كما تم التأكد من صدق الاختبار، وقد أسفر البحث عن النتائج التالية: 1- محصر (40) مفهوماً كيميائياً أساسياً لتعلم مادة الكيمياء في منهاج علوم المرحلة الأساسية. 2- تبين أن هناك (11) مفهوماً كيميائياً أساسياً تعدّ صعبة. وقد خلص البحث إلى عدد من التوصيات في ضوء النتائج. Abstract This Study aims at identifying the fundamental and difficult chemical concept in the science curriculum, at the Basic stage in Jordan, the study therefore, answered the following questions:1- What is the Fundamental chemical concepts in the science curriculum of the Basic stage in Jordan? 2- What is the fundamental and difficult chemical concepts in the science curriculum of the Basic stage in Jordan? The Study included all student in eight grade of the Basic stage, consisted in Mafraq for the scholastic year 2002-2003, to answer these questions, a random cluster sample of 300 male and female students was chosen from 8th basic Grade in the government schools of Mafraq Directorate of Education. A fundamental chemical concepts test comprising 40 items was used after analyzed the contents of the sciences curriculum of the Basic stage, this test was tested for validity and reliability. The result of the study were as follows: 1- fourty (40) concepts of chemistry were identified as basis for learning chemistry for the Basic stage curriculum of sciences. 2- The finding shows that there were (11) fundamental chemical concepts that were considered very difficult. The Study has come to a number of recommendations due to its results.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/577
Appears in Collections:المجلد 13 العدد 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1313.doc202 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.