DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Mahir Al-Hawamleh* | - |
dc.contributor.author | Dina A. Al-Jamal** | - |
dc.date.accessioned | 2015-09-21T09:49:43Z | - |
dc.date.available | 2015-09-21T09:49:43Z | - |
dc.date.issued | 2013-02-13 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/528 | - |
dc.description.abstract | ملخص
هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام الحاسوب كوسيلة تعليمية في تطوير المهارات المعرفية الثلاث: التذكر، والفهم، والتطبيق باستخدام الحاسوب لطلبة الصف العاشر الأساسي في تعلم اللغة الإنجليزية. استخدم في الدراسة ثلاث أدوات: خمس وحدات دراسية، واختبار تحصيلي، وبرمجية حاسوبية تعليمية. واستخرجت دلالات الصدق والثبات للأدوات. هذا وقد تكونت عينة الدراسة من 50 طالبة من طلاب الصف العاشر الأساسي في محافظة المفرق خلال العام الدراسي 2011/2012. وقد توزعت العينة في مجموعتين متساويتين إحداهما تجريبية والثانية ضابطة. حيث استمر التدريس بمساعدة برمجية الحاسوب التي طورها الباحثان مدة خمسة أسابيع في مختبر الحاسوب. أسفرت نتائج الدراسة فروقا دالة إحصائيا في تحصيل مهارات بلوم المعرفية لمستويات الفهم والتطبيق لصالح المجموعة التجريبية. بينما لم تظهر أية فروق في تحصيل مهارات بلوم المعرفية لمستوى التذكر. وقد خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات في ضوء ما أسفرت عنه النتائج.
الكلمات المفتاحية: مستويات بلوم، المهارات المعرفية، اللغة الانجليزية، التعلم المعتمد على الحاسوب.
Abstract
The study aimed at exploring the influence of computer - mediated instruction in developing three cognitive skills; knowledge, comprehension, and application in English language teaching. Three instruments were employed in this study; five teaching units, an achievement test, and a relevant instructional software. Validity and reliability of the instruments were established. The study sample involved (50) female tenth graders randomly chosen from Al-Mafraq Governorate for the scholistic year of 2011/2012. The study sample was divided equally into two groups, an experimental group and a control one.
The findings revealed that there were differences due to cognitive skills’ achievement by the experimental group as concerning the cognitive level of comprehension. Yet, there were no statistical significanct differences between the experimental and the control groups’ cognitive skills achievement on the level of knowledge. A number of recommendations were stated in light of the findings.
Key words: Bloom’s taxonomy, cognitive skills, English language, computer-mediated | en_US |
dc.subject | Bloom’s taxonomy | en_US |
dc.subject | cognitive skills, | en_US |
dc.subject | English language, | en_US |
dc.subject | computer-mediated | en_US |
dc.subject | اللغة الانجليزية | en_US |
dc.subject | ، التعلم المعتمد على الحاسوب | en_US |
dc.subject | مستويات بلوم، | en_US |
dc.subject | المهارات المعرفية، | en_US |
dc.title | Computer - Mediated Instruction and Cognitive Skills Development of Tenth Graders in Jordan | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | مجلد 19 العدد 2
|