Self-efficacy Teaching Science through Inquiry Prospective Teachers الأنظمة الخبيرة، القانون الشرعي الأردني
Issue Date:
10-Oct-2012
Abstract:
ملخص
تم في هذا البحث بناء نظام خبير بهدف تقديم استشارات في قانون الأحوال الشخصية الأردني، الذي يختص بقانون الأسرة المسلمة وما يخص الميراث وديون التركات ، حيث تم تحليل للنظام المقترح بدراسة القانون الشرعي الأردني دراسة تفصيلية من حيث الدعاوى التي تقام في المحاكم الشرعية ثم تصنيفها من حيث الأطراف والموضوع واعتمادها على قضية سابقة أو لا، ثم دراسة كل دعوى والمستند القانوني لرفعها في المحاكم الشرعية . تم استخدام طريقة البحث عن الأفضل أولا. تم تجربة النظام لحالات مختلفة ومقارنة نتائج النظام مع نتائج الخبراء للتأكد من فاعلية النظام والذي أظهر تطابقاً مع معظم الحالات المطروحة.
الكلمات المفتاحية: الأنظمة الخبيرة، القانون الشرعي الأردني
This study is designed to build legal expert system for consultation in Jordanian Shari law. Shari law concerned about family law including marriage, divorce, children's right, and inheritance matters for Muslims. The results of system analysis classified the cases into many types according to the case object, the case terms, and if the case depends on previous case or not. The suitable search method for the system was best first search . The system is testing using different cases, then comparing these results with the results of the experts . All the results were in match with most of the experts' decisions.
Keywords: Expert Systems, Jordanian Shari law
Key Words: Self-efficacy, Teaching Science through Inquiry, Prospective Teachers.