DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/518
Title: Computer - Mediated Instruction and Cognitive Skills Development of Tenth Graders in Jordan
Authors: Mahir Al-Hawamleh*
Dina A. Al-Jamal**
Keywords: المهارات المعرفية
، التعلم المعتمد على الحاسوب
computer-mediated instruction
، اللغة الانجليزية
Bloom’s taxonomy,
مستويات بلوم،
cognitive skills,
English language,
Issue Date: 13-Feb-2013
Abstract: ملخص هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام الحاسوب كوسيلة تعليمية في تطوير المهارات المعرفية الثلاث: التذكر، والفهم، والتطبيق باستخدام الحاسوب لطلبة الصف العاشر الأساسي في تعلم اللغة الإنجليزية. استخدم في الدراسة ثلاث أدوات: خمس وحدات دراسية، واختبار تحصيلي، وبرمجية حاسوبية تعليمية. واستخرجت دلالات الصدق والثبات للأدوات. هذا وقد تكونت عينة الدراسة من 50 طالبة من طلاب الصف العاشر الأساسي في محافظة المفرق خلال العام الدراسي 2011/2012. وقد توزعت العينة في مجموعتين متساويتين إحداهما تجريبية والثانية ضابطة. حيث استمر التدريس بمساعدة برمجية الحاسوب التي طورها الباحثان مدة خمسة أسابيع في مختبر الحاسوب. أسفرت نتائج الدراسة فروقا دالة إحصائيا في تحصيل مهارات بلوم المعرفية لمستويات الفهم والتطبيق لصالح المجموعة التجريبية. بينما لم تظهر أية فروق في تحصيل مهارات بلوم المعرفية لمستوى التذكر. وقد خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات في ضوء ما أسفرت عنه النتائج. Abstract The study aimed at exploring the influence of computer - mediated instruction in developing three cognitive skills; knowledge, comprehension, and application in English language teaching. Three instruments were employed in this study; five teaching units, an achievement test, and a relevant instructional software. Validity and reliability of the instruments were established. The study sample involved (50) female tenth graders randomly chosen from Al-Mafraq Governorate for the scholistic year of 2011/2012. The study sample was divided equally into two groups, an experimental group and a control one. The findings revealed that there were differences due to cognitive skills’ achievement by the experimental group as concerning the cognitive level of comprehension. Yet, there were no statistical significanct differences between the experimental and the control groups’ cognitive skills achievement on the level of knowledge. A number of recommendations were stated in light of the findings.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/518
Appears in Collections:مجلد 19 العدد 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
19110.doc152 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.