DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/517
Title: The Extent to which Principles of Educational Dialogue are practiced by Instructors from the Department of Curricula and Instruction at Al al-bayt University
Authors: Basel Hamdan Al-Shdifat *
Keywords: الغرفة الصفية
أعضاء هيئة التدريس
مبادئ الحوار التربوي
الحوارالتربوي
الحوار
Issue Date: 28-Jul-2012
Abstract: ملخص هدفت هذه الدراسة إلى كشف درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس بقسم المناهج في كلية التربية بجامعة آل البيت لمبادئ الحوار التربوي، من وجهة نظر الطلبة. تكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة كلية التربية تخصص معلم صف في جامعة آل البيت للعام الدراسي 2008/2009، تكونت الاستبانة من 31 فقرة. أظهرت النتائج حصول الفقرة (1): يهيئ عضو هيئة التدريس الطلبة للحوار والمناقشة بداية كل محاضرة على أعلى متوسط حسابي، بينما حصلت الفقرة (26): يهيئ عضو هيئة التدريس الطلبة المستمعين للوصول إلى نهاية الحديث على أدني متوسط حسابي. هناك وجود فروق في استجابات أفراد الدراسة حسب متغير السنة، ولصالح السنة الرابعة، في حين لا توجد فروق دالة إحصائية حسب متغير الجنس. الكلمات الدالة: مبادئ الحوار التربوي، أعضاء هيئة التدريس, الغرفة الصفية, الحوارالتربوي, الحوار. Abstract The present study aimed at determining the extent to which the principles of educational dialogue are practiced by instructors from the Department of Curricula and Instruction at Al-Albayt University. The sample of the study comprised 12 male and female students randomly selected from a population of 217 with a major in classroom teacher. A valid and reliable questionnaire comprised of 31 items was developed by the researcher and used in this study. The results of the study showed a mean average of 3.23% with significant positive statistical differences indicated for instructors` classroom preparation for dialogue, but showed negative differences in maintaining student interest throughout the class. However, significant differences were not detected for gender. The researcher recommended that instructors be afforded further training to improve their skills in practicing the principles of educational dialogue in general, focusing on areas where low performance was indicated in order to improve the classroom practice of educational dialogue. Key words: principles of educational dialogue, instructors, classroom , educational dialogue , dialogue.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/517
Appears in Collections:مجلد 19 العدد 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1919.doc204.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.