یقوم هذا البحث على إبراز جوانب الخطاب الدّیني في شعر سقوط مدینة بلنسیة سنة ٦٣٦ ه، من
حیث بیان أنّ ضعف البعد الإیماني، كان سبباً في ضیاع الأندلس، ویضرع الشعراء إلى الله بالشكوى،
ولیس غریباً فالحرب عقائدیة، ویكثرون استخدام الثنائیات الدینیة، كالضّلال والهدایة، والإیمان والكفر،
والتوحید والتثلیث، ولاینفصل هذا الخطاب الدیني عن الخطاب الاجتماعي في وصف أثر السقوط في
حیاة النّاس ورحیلهم وتشریدهم، واستقرارهم في مواطن أخرى، واستنجادهم بالملوك ووصف مایلاقونه من
ذلٍّ وهوان، وحنینهم إلى أیام الأمن والأنس، وتشوقهم إلى ربوع بلنسیة بعد ارتحالهم عنها. كما لاینفصل
البعد الدیني واستخدام صور الضلال والهدایة عن الصور الفنیة والمفارقات اللفظیة والمعنویة والجوانب
الفنیة، واللغة التي استخدمها الشعراء، ودلالات الألفاظ والصور في التعبیر عن حالات النّاس النفسیّة
فیما یلاقون عند الحصار، وبعد السقوط، ثمّ الارتحال. كما تكشف الدراسة عن شع ا رء بلنسیة الذین خلّدوا
هذه الأحداث وبعدها العقائدي والإیماني وخلجات قلوب أهلها وغیرتهم على الدّین والأعراض، والتناص
في شعرهم من القرآن الكریم والحدیث النبوي وخطب الصحابة، وتقلبات مشاعرهم وضعف إیمانهم في
الإذعان والتسلیم حیناً، وفي الحمیّة والضراعة والدّعاء ودعوتم للهبّة في وجوه الأعداء والجهاد حیناً آخر.
Abstract
The present study aims at highlighting the religious dimensions in the discourse of
the poetry recited on the occasion of Valencia fall in 636 A.H. More specifically, it
elaborates more on the reasons behind this fall as recurred in this poetry such as
weakness of faith together with the absence of religious integrity and tyrannies. In that,
Poets used to resort to Allah praying and complaining such a hardship. Surely this is no
strange as the battle was regarded ideological in sense.
So, there is an intense use of religious antonyms such as faith and disbelief, theism and
atheism, guidance and non-guidance, monism and trinity, etc. However, the religious
discourse is not separated from the social discourse that precisely describes the
influence of the fall on people's lives, migration, their seeking for a refuge, their appeal
to kings, the humiliation they encounter, nostalgia for old times of pleasure and safety
in Valencia, and yearning for the scenes and nature of their hometown. It is worth
mentioning that the religious dimension and the use of imagery of guidance and nonguidance
together with the linguistic devices, the techniques, and the figurative
language used by poets express the psyche of the people who were suffering after the
siege and fall of the city. Also, the study unveils the Valencian poets who play the role
of historians that document people's emotions in different situations and contexts.