جاءت هذه الدراسة في بیان موقف الإمام الغزالي من الفلسفة, وخاصة موقفه من الفلاسفة المسلمین،
مثل: ابن سینا، والفارابي؛ فقد حكم علیهما بالكفر والخروج من الإسلام؛ فالإمام الغزالي لیس عدواً للفلسفة
عامة, ولكنه رأى أن بعضآراء الفلاسفة المسلمین أخذوها عن الفلسفة الیونانیة حیث تأثروا بأفلاطون وأرسطو
وغیرهما، في مثل:
مسألة قدم العالم، مسألة إنكار علم الله بالجزیئات, وسألة إنكار حشر الأجساد والنعیم المادي.
واتجهت هذه الدراسة إلى:
دراسة موقفالغزالي من الفلسفة، وبیان مدى صحة الحكم بكفر الفلاسفة المسلمین بعد جمع أقوالهم.
وتبین بعد البحث والدراسة أن رأي الفلاسفة المسلمین بالمسائل الثلاث لیس هو نفس الرأي الیوناني، وأن آراء
ابن سینا والفارابي لا توصلهما إلى الكفر والخروج من الإسلام إنما قد یضللا ویحكم علیهما بالخطأ.
Abstract
This study addresses Al- Imam Al- Ghazali’s stand towards philosophy, in particular
his stand towards Muslim philosophers, such as Farabi and Avicenna, whom he
considered as atheists and apostates. Al- Ghazali had no enmity to philosophy in general,
but he viewed that some of Muslim Philosophers had taken their opinions from Greek
philosophers especially Plato, Aristotle and other Greek philosophy, such as: A) The issue
of ancientness of the world; B) The issue of denial of God’s knowledge of parts; and C)
The issue of denial gathering bodies and materialistic delights. The study concluded the
followings : 1) Islamic philosophers tried to reconcile Greek philosophical view in the
above mentioned issues and the; 2) The Muslim philosophers’ view on the three issues
was not correspondent to the Greek view. In contrast, it differs in parts; and 3) The views
of Farabi and Avicenna do not end with them to atheism and apostasy, but could be
misled, and considered mistake.