تسلط هذه الدراسة الضوء على أسئلة الأسقیا
ل واتي تعد مصدرا تاریخیا لدراسة أحوال غربي إفریقیا في مطلع العصور الحدیثة( ٩٠٠ ه/ ١٤٩٤ م)، (Maghali
كما أنها تعبر في شكلها العام عن جهد إصلاحي یهدف لإقامة حكم إسلامي والعودة للإسلام الأول البعید
عن البدع، وستحاول الدراسة البحث في أجوبة الفقیه المغیلي باعتباره أحد ابرز رجال الدعوة والإصلاح في
الغرب الإسلامي خلال القرنین التاسع والعاشر الهجریین، الخامس عشر والسادس عشر المیلادیین، في
بالسودان الغربي مع بدایة تأسیسها، من خلال Songhay محاولة لاستخلاص صورة أوضاع مملكة سنغاي
أصول فقهیة، لمضمونها صلة قویة بكتابة تاریخ مجتمعها، وتعرض الدراسة لشخصیة الفقیه المغیلي، والملك
وقد ،Sonni Ali الأسقیا محمد، وعلاقتهما معاً، بعد أن استطاع الأسقیا محمد الإطاحة بحكم سني علي
جاءت الدراسة في مقدمة وثلاثة مباحث وخاتمة.
Abstract
This study focuses on the questions raised by Al-Askia Mohammad and the
responses made by Mohammad Al-Maghali, which form a historical source for
studying the conditions of the life of West Africa at beginning of the modern times 900
AH/1494 AD. In general, it offers a picture of reforms attempted to establish an Islamic
rule aiming at the restoration of Islam as practiced in its early golden age, when it was
free from fraud. The study also attempts a reappraisal of the responses of Al-Maghali,
the jurist, who is considered one of the prominent figures of reform in West Africa in
the Ninth and Tenth centuries AH--the fifteenth and sixteenth centuries A D.
In this attempt, the study tries to show a portrait of the life of Songhay Kingdom, at
its early time of establishment. The study is supported by judicial sources related to
historical records of the social life of the time. It also offers a personal history of the
jurist Al-Maghali and Al-Askia Mohammad, and the relationship between the two, after
Al-Askia Mohammad succeeded in bringing the downfall of Sonni Ali rule.