Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/459
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
د. فاطمة محمد العليمات
-
dc.date.accessioned
2015-05-04T13:19:47Z
-
dc.date.available
2015-05-04T13:19:47Z
-
dc.date.issued
2011-12-06
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/459
-
dc.description.abstract
یسعى هذا البحث إلى الوقوف على كیفیة توظیف اللّغة واستخدامها في الخطابات الدینیّة المتداولة
بین أفراد المجتمع متخذّا رسالة عمّان (أنموذجًا)، للكشف عن تأثیر لغة الخطاب الدّینيّ في المتلقین وأثر
الأسالیب الخطابیّة المتنوعة في إقناع المتلقي، ویظهر مكونات الخطاب الدّاخليّ، ومضامینه وأفكاره؛ متخذًا
من نظریتي: تحلیل الخطاب، والاتصال وسیلته للكشف عمّا في الخطاب من مكوِّنات تغني البحث اللّغوي
وتساعد المتلقي على معرفة الخطاب وفهمه فهمًا یتناسب والسّیاقات الاجتماعیّة والنفسیّة والتاریخیّة
واللّغویة...
وقد كشف البحث أن خطاب رسالة عمّان من أكثر الخطابات الدّینیّة المعاصرة تأثیرًا وٕاقناعًا
وانتشارًا، لما یستخدمه من مفردات غنیّة بالدّلالة، ترتبطه بالواقع الدّاخلي والخارجي ولما یتمتّع به من
بساطة في التّراكیب، ولما یتوافر فیه من أدوات إقناع؛ فكان مقصده إقناعیًا تأثیریًا وتوجیهیًا، اهتم بالفكرة
والمضمون في المقام الأول، ولم یكن مقصده بناء نصّ جماليّ یتمتّع بالإبداع البلاغي واللّغوي؛ لأنّه
موجّه إلى متلق متعدد المستویات الثقافیة.
Abstract
This research aims to find out how to use and exploit language in common religious
speech donning Amman Message as a model to bring to light the influence of the religious
speech language on recipients and the influence of different oration methods to persuade
recipient and to show contents of internal speech and its ideas donning on tow theories:
analysis of speech and communication as an instrument to reveal the speech components
that may enrich the linguistic research and to help the recipient to know the speech and to
understand it according to social , psychological , historical and lingual sequences.
The research finds out that Amman Message oration is one of the most prevalence
,persuasion and influence among the modern religious orations since it uses vocabularies
wealthy in indications connected with internal and external case, simple constructions and
its wealthy persuasion instruments so its aim is convictional and influential that have great
interest in the idea and the content in the first place and aesthetic is not its main interest ,not
to focus on eloquence because it addresses a recipient of numerous cultures.
en_US
dc.title
الخطاب الاسلامي دراسة لغوية تطبيقية في ضوء نظرية الاتصال