إن عقد البیع من أكثر العقود دوراناً في المجتمعات، وأوسعها انتشاراً، وأكثرها أهمیة وارتباطاً
بمصالح الناس وتأمین حاجاتهم، وكثیراً ما یحصل التنازع فیما یكتشف في المبیع من عیوب، وقد أعطى
الإسلام للمشتري خیار العیب إذا وجد المشتري في المبیع عیباً مؤثرا بشروط معینة.
وهذا البحث یتناول مسألة مهمة مرتبطة بهذا الموضوع، وهي مدى صحة شرط البراءة من العیب، والذي
انتشر كثیرا في المعاملات المعاصرة، فكثیرا ما نقرأ على واجهات المحلات التجاریة: "البضاعة التي تباع لا
ترد ولا تستبدل"، ولعل من أسباب هذا أن بعض السلع الحدیثة مظنة لخفاء العیوب.
ولا یعني هذا الشرط بالضرورة قصد المشارط له وهو البائع الإضرار والتدلیس على المشتري بقدر
ما أنه یرید منعه من الرجوع إلیه وٕابطال العقد بعد نفاذه.
وقد حررت في هذا البحث محل النزاع بین الفقهاء مع بیان أقوالهم في المسألة وأدلتهم ومن ثم
بیان الرأي الراجح .
Abstract
Sale contract has been considered in our communities as one of the most turning,
most prevailing, most important and most closely associated with the people’s interests
and ensuring their needs. Often, contention happens on account of the discovered
defects in sold products. The option of the defect is given by Islam to the buyer in case
he/she found an effective defect but with certain conditions.
The research will reflect a significant issue associated with this topic which is the
validity of the condition of innocence of defect that spreads frequently in contemporary
transactions. Often, we find a written statement on the frontal of the markets saying that
“any product, once sold, is non-returnable and non-refundable” which can mean that
the modern products may have some hidden defects.
This condition does not mean that the seller is trying to damage the buyer or cheating
on him/her as far as he wants to prevent the buyer from coming back and revoke the
contract after fulfilling it.
Also, the research shows the dispute between the scholars with their opinions and
evidence regarding this issue as well as reveal the most predominate opinion.