ذهبت بعض قوانین الأحوال الشخصیة ومنها الأردني إلى القول بتعویض الزوجة عن طلاقها الذي لیس له مسوغ
مقبول قضاء، وهو المعروف (بالطلاق التعسفي)، وذلك إرضاء لها، وتعویضا عن الضرر الذي لحقها نتیجة فقدانها للحیاة
الزوجیة.
ویوجه بعض المتخصصین لهذا الحكم القانوني انتقادات متعددة، أبرزها ضعف مستند مشروعیة هذا الحكم في الفقه
الإسلامي، وعدم وضوح كیفیة تمیز الطلاق التعسفي عن غیره، وا شٕكالیة تقدیر هذا المقدار التعویضي، وكذلك فإن الطلاق
بكل أنواعه - تعسفیا كان أو غیر ذلك - فإن الزوجة فیه متضررة من حیث الفرقة والوحدة، مادیا ومعنویا، فكان حریا أن
یقال في أنواعه كلها بالمتعة الشرعیة التي أوجبها الله سبحانه وجعلها حقا على المتقین في كتابه الحكیم، ودلت علیها
نصوص الشریعة الإسلامیة المتضافرة.
ویهدف هذا البحث إلى إجراء مقارنة فقهیة مقاصدیة بین الفقه والقانون في هذه الجزئیة الاجتهادیة، للوصول إلى ما یحقق
المصلحة الشرعیة المقصودة من تشریع هذا الحكم بإذن الله.
. ي كلمات مفتاحیة: فقه إسلامي، أحوال شخصیة، زواج وطلاق، قانون أردن
Abstract
Personal status laws took compensation in cases of divorce arbitrary, including Jordan's wife to say,
compensation for divorce, which is not due to some reason, known for its (arbitrary divorce) to satisfy
her, and compensation for the damage because they were deprived of the right for married life.
The attention of critics of this legal provision criticism most notably multi-document the legality of
this provision in Islam, and how to distinguish it from other arbitrary divorce, as well as the divorce of all
kinds was arbitrary or otherwise, the wife is affected by the Task Unit, materially and morally, was said
to be incumbent upon all of kinds of Mot,ah legitimate and mandated by God to make it truly righteous in
his book al-Hakim.
This research aims to make a comparison between the Makassed doctrinal jurisprudence and law and
try to bridge the gap between the benchmark years in this issue for the public interest, God willing.
Keywords: divorce. Compensation. Mot,ah in Jurisprudence