Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/438
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
د. عباس احمد الباز
-
dc.date.accessioned
2015-05-04T12:43:35Z
-
dc.date.available
2015-05-04T12:43:35Z
-
dc.date.issued
2011-08-17
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/438
-
dc.description.abstract
تناول البحث دراسة المسالك العلمیة التي یمكن بوساطتها الخروج من الخلاف الفقهي، وأشهر هذه المسالك: الأخذ
بالاحتیاط، انعقاد الإجماع، اتباع مذهب أو تقلید اجتهاد إمام واحد، تقنین الأحكام على هیئة مواد قانونیة، حكم الحاكم أو
القاضي بتقدیم رأي مع ترك الآراء الأخرى، واتباع المنهج العلمي التجریبي في الترجیح بین الآراء الاجتهادیة القائم على
الخبرة الإنسانیة والتجربة العلمیة.
وقد ركز البحث على أهمیة إتباع المنهج العلمي التجریبي، وتحكیم قول أهل الخبرة الموافق للقواعد الكلیة والمقاصد
العامة للشریعة، كمسلك من مسالك الخروج من الخلاف الفقهي یقوم على إخضاع أقوال الفقهاء واجتهاداتهم إلى ما توصل
إلیه العلم وما استقر علیه قول أهل الخبرة بحیث تتم الموازنة بین أقوال الفقهاء ومن ثم الترجیح بینها وفق الرأي العلمي
الصحیح الثابت بالتجریب.
Abstract
Difference of opinions about secondary issues of Fiqh comes as one of the natural results of al-ijtihad.
This is one of the examples on the flexibility and vitality of Islamic Law. It indicates scholar's use of Reason
and their concerns about reaching a sound view. Thus, difference of opinions is acceptable in Islamic Law.
It is a heritage transmitted from ancestors to predecessors and a way for finding legal rulings. This
difference, therefore, has reasons and controls which classify at into valid or invalid difference.
To escape from the differences in Fiqh issues and decide which view is meant by the Legislator there
is a variety of methods. These methods are categorized into:
First: making reference to the rules and principles of the discipline of conflict and harmonization. This
discipline was established by scholars of usul al-fiqh who presented its principles, conditions and controls
which are to be followed for preferring one piece of evidence over the others. This is in order to make
sound ijtihad and harmonize contradictory pieces of evidence.
Second: following the experimental method where scholars consult the experts in the issue in question
and Science in the light of the rules of legislation and objectives of Islamic Law. Of the examples on this
is when we refer to the Muslim ruler's selection to judge between parties.