Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/431
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
د. شويش المحاميد
-
dc.date.accessioned
2015-05-04T12:26:08Z
-
dc.date.available
2015-05-04T12:26:08Z
-
dc.date.issued
2011-07-25
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/431
-
dc.description.abstract
یتناول هذا البحث الحق في الغذاء في الإسلام من حیث معناه وأهمیته وخصائصه. وخلص إلى أن الحق بالغذاء مرتبط
بحفظ النفس، وحفظ العقل، وهما من المصالح الضروریة التي هي أعلى مراتب مقاصد الشریعة، وهو منحة من الله ولیس للبشر
التنظیر له بما یتناقض مع عطاء الله، وهو وسیلة ولیس غایة، وتحویله إلى غایة بذاته خروج به عن طبیعته.
والحق بالغذاء على تمامه مشروط بأن یوافق اعتقاد متناوله، وأن یكون سلیما، وتقبله النفوس، ومتنوعا ولا یصادم
الكرامة الإنسانیة.
والإسلام دین واقعي، یعالج اختلالات الحصول على الحق بالغذاء بسیاسة قابلة للتطبیق: من مثل ترشید الاستهلاك،
وتنظیم الاستیراد، وا عٕادة توزیع الزكوات على مستحقیها.
. یة الكلمات المفتاحیة: حقوق الإنسان، الغذاء، الكرامة الإنسانیة، المساعدات الغذائ
Abstract
This research deals with the right of food in Islam in terms of its meaning, importance, properties. Its
concluded that the Right Of Food is linked to the keep psychology and keep of the mind, two of the
essential interests which is the highest echelons of the purposes of the shari'a. Its a grant from God and
not for humans interpretation is contrary to the tender of God., Its a means and not a goal and convert it
to a goal in itself out by its nature.
The right of food on perfection to approve a conditional belief and accessible,and to be pure and
acceptable to souls and not go against human dignity.
Islam is a realistic religion so its studying imbalances to obtain the right of food with policy are
applicable: such as the rationalization of consumption and import and reorganize the distribution of alms
to the beneficiaries.