وقف البحث على مصطلح المفارقة بوصفه تقنیة فنیة دخلت میدان الدراسات النقدیة الحدیثة، على اعتبار أنها إحدى
الوسائل الأسلوبیة. ولقد أشارت الدراسة إلى أن المدونة النقدیة القدیمة عرفت المفارقة كإجراء فني، ولم تذكرها كمصطلح؛
لوفرة المصطلحات البلاغیة التي حملت مضامینها ونابت عن استخدام المصطلح. وقد نوهت الدراسة إلى أن القرآن قام
بتوظیف هذا المصطلح، واستغلال إمكاناته الفنیة، وركز البحث على الأبعاد الوظیفیة التي حملتها المفارقة، سواء كانت
دعویة أخلاقیة وتربویة لمن یقرأ القرآن، وتأدیبیة علاجیة زاجرة رادعة لمن تقع علیه المفارقة. ولقد جاء البحث بمقدمة وثلاثة
محاور حاولت أن تقرأ هذا المصطلح وفق السیاقات المفارقیة، فقد وقف المحور الأول على مفارقة الموقف، مجلیاً المواقف
التي وقفها الكفار والمنافقون من الدین وقد صورهم القرآن، بحیث جعلهم مصدراً للسخریة. أما المحور الثاني فقد ركز على
مفارقة السلوك، راصداً أدق التفاصیل للسلوك الحركي للكافر. وقد تناول المحور الثالث المفارقة اللفظیة وسیاقاتها والوظائف
. ها التي نهضت ب
Abstract
The researcher examined the term Mufaraqa as an artistic way which has become part of modern
critical studies and one of the stylistic methods. The study stated that old critical writings defined
Mufaraqa as an artistic procedure. However, critical rhetorical writings did not cite as a term as a result
of the abundant rhetorical terms which substituted it and did its job.
The study indicated that the Holy Quran has employed this term and made use of its artistic potentials.
The research emphasized the functional dimensions implemented by Mufaraqa, whether they are a moral
call and educational for the person reciting the Holy Quran or disciplinary remedial for whom the Mufaraqa
is related. The research included an introduction and three cores which tried to examine this term according
to Mufaraqa contexts. The first core examined this term of attitudes disclosing the attitudes of unbeliever’s
and hypocrites against religion. They have been depicted by the Holy Quran in a funny ridiculous way. The
second core concentrated on the Mufaraqa of behavior describing the precise details of the behavior of
unbelievers. The third core examined the verbal Mufaraqa and contexts and their implemented functions.