تتناول هذه الدراسة أسالیب الإقناع اللغویة في شعر الوعظ الدیني وما فیه من نصح وا رٕشاد متخذة من شعر الإمام
الشافعي أنموذجا. ولاختیار الشعر في الوعظ الدیني قیمته في تجسیم المضامین وتحقیق هدف الواعظ؛ فالشعر بانتظامه في
بحور عروضیة والتزامه برويّ وقافیة یسهل حفظه وتردیده وتناقله، وهذا أمر مقصود في الوعظ الدیني، فحفظ الفكرة یؤدي
إلى تفاعل المتلقي بما یحفظ وقد وی لَّد ذلك قناعة بالفكرة المُستدخلة وتمثّلها بعد ذلك في واقعه حیث یصحح مساره بناء على
توجیهات الواعظ.
وقد رصدت هذه الدراسة أكثر أسالیب الإقناع اللغویة حضورا في وعظ الإمام الشافعي الشعريّ وهي: التكرار، التقدیم
والتأخیر، الشرط، التعلیل، ضرب الأمثال، الحوار، التفصیل بعد الإجمال، الاستشهاد بالقرآن الكریم والحدیث النبوي الشریف.
. رة وقد جمع في عدد من مقطوعاته الشعریة أكثر من أسلوب لتحقیق القناعة وتنفیذ الفك
Abstract
This study deals with the linguistic persuation methods in the poetry of religious preaching and what
it contains of advising and instructing that is derived from Al-Imam Al Shafe'e poetry as a model.
Choosing the poetry of religious preaching has it's value in shaping its contents and accomplishing
Al-Da'eah's purposes since poetry follows meter and rhyme, this makes it easy to remember and to
transmit ; which is something important in religious preaching. Memorizing the idea and its prevalence
which leads to the interaction of the receiver and what he/she memorizes,and it may generate a
conviction with the new idea and its representation afterwards.
This study has searched the most common linguistic methods in the poetic preaching of Al-Imam Al
Shafe'eto convince the addressee and to change his/her life to the bitter. These methods are: repetition,
condition,reasoning,using proverbs,discussion,explanation after summery,quoting the Holy Qura'n and
the honorable Hadith. He used in his poetry more than one method to achieve the conviction and
fulfilling the idea.