Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/419
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
د. حسين الزيود
-
dc.contributor.author
د. ابراهيم البطاينة
-
dc.date.accessioned
2015-05-04T12:05:29Z
-
dc.date.available
2015-05-04T12:05:29Z
-
dc.date.issued
2011-11-13
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/419
-
dc.description.abstract
بینت الدراسة أن سلوك المستهلك المسلم في ضوء الاقتصاد الإسلامي ینطلق من عدة ضوابط وقیود غایته تحقیق
المنفعة من كل عملیة استهلاك، فالمستهلك المسلم یفترض به أن یكون رشیداً واعیاً، وقد وفر له الإسلام من خلال توجیهاته
أرضیة صلبة لعملیة الرشد والعقلانیة، كما تتفاعل القیم الإیمانیة والقیم الأخلاقیة للمستهلك المسلم وینجم عنها سلوك سوى
یقوده نحو الحلال الطیب النافع والمرضي والذي یعینه على عبادة الله و طاعته، وكذلك یضبط احتیاجاته في ضوء أحكام
الشریعة الإسلامیة ومبادئها.
كما إن فكرة المستهلك في الاقتصاد الإسلامي تختلف عن فكرة المستهلك في الاقتصاد الوضعي، فالمستهلك المسلم
یجمع بین المادة والروح بینما المستهلك غیر المسلم لا یهتم إلا بالمادیات فقط، ومن ثم نستخلص أن سلوك المستهلك المسلم
. ل هو نموذج أمث
Abstract
This study shows that consumer behavior is recognized in the light of Islamic economics is based on
several criteria and restrictions than mutual benefit of all the consumption, Consumers Muslim is
supposed to be rational and conscious, has provided him with Islam through directives solid ground for
the process of maturity and rationality, and interact values of faith and values ethical consumer Muslim
and the resulting behavior only led to beneficial good and sick, who is appointed to worship God and
obey him, as well as controlling its needs in the light of the provisions and principles of Islamic Law.
And the idea of the consumer in the Islamic economy is different from the idea of the consumer in the
economic theory; the Muslim Consumers combines the material and spirit, while consumer non-Muslim
is only interested in wordly issues only, and therefore conclude that the Muslim consumer behavior is the
optimal model.