DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/419
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorد. حسين الزيود-
dc.contributor.authorد. ابراهيم البطاينة-
dc.date.accessioned2015-05-04T12:05:29Z-
dc.date.available2015-05-04T12:05:29Z-
dc.date.issued2011-11-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/419-
dc.description.abstractبینت الدراسة أن سلوك المستهلك المسلم في ضوء الاقتصاد الإسلامي ینطلق من عدة ضوابط وقیود غایته تحقیق المنفعة من كل عملیة استهلاك، فالمستهلك المسلم یفترض به أن یكون رشیداً واعیاً، وقد وفر له الإسلام من خلال توجیهاته أرضیة صلبة لعملیة الرشد والعقلانیة، كما تتفاعل القیم الإیمانیة والقیم الأخلاقیة للمستهلك المسلم وینجم عنها سلوك سوى یقوده نحو الحلال الطیب النافع والمرضي والذي یعینه على عبادة الله و طاعته، وكذلك یضبط احتیاجاته في ضوء أحكام الشریعة الإسلامیة ومبادئها. كما إن فكرة المستهلك في الاقتصاد الإسلامي تختلف عن فكرة المستهلك في الاقتصاد الوضعي، فالمستهلك المسلم یجمع بین المادة والروح بینما المستهلك غیر المسلم لا یهتم إلا بالمادیات فقط، ومن ثم نستخلص أن سلوك المستهلك المسلم  . ل هو نموذج أمث Abstract This study shows that consumer behavior is recognized in the light of Islamic economics is based on several criteria and restrictions than mutual benefit of all the consumption, Consumers Muslim is supposed to be rational and conscious, has provided him with Islam through directives solid ground for the process of maturity and rationality, and interact values of faith and values ethical consumer Muslim and the resulting behavior only led to beneficial good and sick, who is appointed to worship God and obey him, as well as controlling its needs in the light of the provisions and principles of Islamic Law. And the idea of the consumer in the Islamic economy is different from the idea of the consumer in the economic theory; the Muslim Consumers combines the material and spirit, while consumer non-Muslim is only interested in wordly issues only, and therefore conclude that the Muslim consumer behavior is the optimal model.en_US
dc.titleمحددات سلوك المستهلك الاردنيen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد 9 العدد 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
_15_ حسين الزيود محددات سلوك المستهلك.pdf567.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.