DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/405
Title: صورة الرسول في كتب اللغة العربيةللمرحلة الاساسية في الاردن - دراسة تحليلية
Authors: د.اكرم عادل بشير
Keywords: the Arabic curriculum
content analysis, learning and teaching
Prophet Muhammad
الرسول الكریم
منهاج اللغة العربیة
الأردن
تحلیل محتوى
تعلم وتعليم
Issue Date: 18-Jul-2011
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى تحدید كیفیة تناول الكتاب المدرسي لمبحث اللغة العربیة في الأردن لصورة الرسول الكریم في المرحلة الأساسیة من التعلیم الأساسي، و بیان الأسس والمعاییر التي اعتمدت من قبل معدي المناهج في وزارة التربیة والتعلیم لدى تضمینهم الكتاب المدرسي الآیات القرآنیة والأحادیث النبویة الشریفة ومقتطفات من السیرة النبویة، فضلا على النصوص الأدبیة (شعرا ونثرا) التي تحدثت عن الرسول الكریم من الصف الأول الأساسي إلى الصف العاشر. ولتحقیق هذا الهدف تم استخدام أسلوب تحلیل المحتوى بقصد تحدید ملامح هذه الصورة، وكشف جوانبها عن طریق رصد معدل تكراراتها، ومواطن التركیز علیها، ضمن قو ائم معدة لهذا الغرض. وقد أظهرت النتائج أن عدد الصور الواردة لشخصیة الرسول الكریم في كتب اللغة العربیة لمنهاج الصفوف من الصف الأول الأساسي إلى الصف العاشر قد بلغت ( ٤٣ ) صورة تكررت ( ١٧١ ) مرة. وحازت صو رة الرسول بوصفه موجها (مربیا، مرشدا، مؤدبا) على أعلى تكرار من بین الصور بمعدل ( ٦٨ ) مرة. في حین جاءت ( ١٩ ) صورة لشخصیة الرسول في المرتبة الأخیرة من حیث عدد التكرارات، حیث وردت مرة واحدة فقط. كما أظهرت النتائج أن بعض صور شخصیة الرسول الكریم، لم ترد في جمیع مستویات المرحلة الأساسیة، فبعضها ورد في المرحلة الأساسیة الدنیا، أو المتوسطة، أو العلیا، ولم یرد في بقیة مستویات المرحلة. وفي ضوء هذه النتائج، خلصت الدراسة إلى عدد من التوصیات. Abstract The purpose of this study is to determine how the Arabic language curriculum in Jordan deals with the character of the Prophet Muhammad in the basic stage of education. And what principles and criteria adopted by authors to include the textbook verses of the Qur'an, the Hadith, and extracts from the biography of the Prophet, as well as the literary (poetry and prose) that indicated to the Prophet. In order to achieve this objective, it was used the content analysis technique with a view to determining the features of this character, revealing aspects by monitoring the rate iterations, within the list prepared for this purpose. The results showed that the number of characters of the Prophet in the curricula of Arabic language form the first grade to the tenth grade reached (43) characters which were repeated (171) times. And the image of the Prophet as director received the highest frequency among the characters at a rate (68) times. While there is (19) characters of the Prophet, which ranked last in terms of the number of iterations, where he received a one-time only. The results also showed that some of the Prophet characters, did not repeated at all levels of the basic stage, some of them are stated in the first four grades (1-4), or medium (5-7), or high (8-10), and did not repeat in the rest of the levels of the stage. In light of these findings, the study concluded to a number of recommendations.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/405
Appears in Collections:المجلد 9 العدد 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أكرم البشير صورة الرسول 16.pdf315.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.