the Arabic curriculum content analysis, learning and teaching Prophet Muhammad الرسول الكریم منهاج اللغة العربیة الأردن تحلیل محتوى تعلم وتعليم
Issue Date:
18-Jul-2011
Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى تحدید كیفیة تناول الكتاب المدرسي لمبحث اللغة العربیة في الأردن لصورة الرسول الكریم في
المرحلة الأساسیة من التعلیم الأساسي، و بیان الأسس والمعاییر التي اعتمدت من قبل معدي المناهج في وزارة التربیة والتعلیم
لدى تضمینهم الكتاب المدرسي الآیات القرآنیة والأحادیث النبویة الشریفة ومقتطفات من السیرة النبویة، فضلا على النصوص
الأدبیة (شعرا ونثرا) التي تحدثت عن الرسول الكریم من الصف الأول الأساسي إلى الصف العاشر. ولتحقیق هذا الهدف تم
استخدام أسلوب تحلیل المحتوى بقصد تحدید ملامح هذه الصورة، وكشف جوانبها عن طریق رصد معدل تكراراتها، ومواطن
التركیز علیها، ضمن قو ائم معدة لهذا الغرض. وقد أظهرت النتائج أن عدد الصور الواردة لشخصیة الرسول الكریم في كتب
اللغة العربیة لمنهاج الصفوف من الصف الأول الأساسي إلى الصف العاشر قد بلغت ( ٤٣ ) صورة تكررت ( ١٧١ ) مرة.
وحازت صو رة الرسول بوصفه موجها (مربیا، مرشدا، مؤدبا) على أعلى تكرار من بین الصور بمعدل ( ٦٨ ) مرة. في حین
جاءت ( ١٩ ) صورة لشخصیة الرسول في المرتبة الأخیرة من حیث عدد التكرارات، حیث وردت مرة واحدة فقط. كما أظهرت
النتائج أن بعض صور شخصیة الرسول الكریم، لم ترد في جمیع مستویات المرحلة الأساسیة، فبعضها ورد في المرحلة
الأساسیة الدنیا، أو المتوسطة، أو العلیا، ولم یرد في بقیة مستویات المرحلة. وفي ضوء هذه النتائج، خلصت الدراسة إلى عدد
من التوصیات.
Abstract
The purpose of this study is to determine how the Arabic language curriculum in Jordan deals with
the character of the Prophet Muhammad in the basic stage of education. And what principles and criteria
adopted by authors to include the textbook verses of the Qur'an, the Hadith, and extracts from the
biography of the Prophet, as well as the literary (poetry and prose) that indicated to the Prophet. In order
to achieve this objective, it was used the content analysis technique with a view to determining the
features of this character, revealing aspects by monitoring the rate iterations, within the list prepared for
this purpose. The results showed that the number of characters of the Prophet in the curricula of Arabic
language form the first grade to the tenth grade reached (43) characters which were repeated (171) times.
And the image of the Prophet as director received the highest frequency among the characters at a rate
(68) times. While there is (19) characters of the Prophet, which ranked last in terms of the number of
iterations, where he received a one-time only. The results also showed that some of the Prophet
characters, did not repeated at all levels of the basic stage, some of them are stated in the first four grades
(1-4), or medium (5-7), or high (8-10), and did not repeat in the rest of the levels of the stage. In light of
these findings, the study concluded to a number of recommendations.