Islamic Sunna Prophet dialogue Educational dialogue Background and the Importance of the Study
Issue Date:
17-May-2010
Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الحوار التربوي في السنة النبویة ودلالاته التربویة عن طریق الإجابة على الأسئلة
الآتیة :
- ما الدلائل التربویة للحوار التربوي في السنة النبویة؟
- ما أهم التطبیقات التربویة للحوار التربوي في السنة النبویة الشریفة؟
وقد اعتمد الباحث في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحلیلي القائم على وصف وتحلیل أهم الحوارات التربویة التي
وأصحابه الكرام وبینه وبین المشركین وأهل الكتاب للتوصل إلى أهم الدلائل التربویة التي تضمنتها تلك دارت بین الرسول
الحوارات التربویة. وذلك بالرجوع إلى المصادر والمراجع ذات العلاقة بموضوع البحث. بینت نتائج الدراسة أن السنة النبویة
الأسئلة وا جٕاباتها بهدف إثارة أذهان المتعلمین ودفعهم إلى المطهرة حافلة بالحوارات التربویة التي استخدم فیها الرسول
تمحیص الأفكار ومحاكمتها عقلیاً للوصول إلى الحقائق التي لا تقبل الشك أو الجدل. وفي ضوء هذه النتائج فإن الدراسة
فیما یتعلق بالحوار القائم على توصي معلمي هذا الزمان بضرورة الاهتداء بالنهج التربوي القویم الذي رسمه رسول الله
. یم احترام العقل والهادف إلى إثارة عواطف المتعلمین ودفعهم نحو التعلم والتعل
Abstract
This study aims at knowing the educational dialogue in Islamic Sunna and its educational indications
by answering the following questions:
- What are the educational indications for the educational dialogue in Islamic Sunna?
- What are the most important applications for the educational dialogue in Islamic Sunna?
The researchers based this study on the analytical descriptive method that is based on describing and
analyzing the most important educational dialogues that took place between Prophet Muhammad (Peace
Upon Him) and his companions from one side and the unbelievers and the Jews and the Christians from
the other side. From such dialogues, the researchers have got the educational indications by coming back
to the sources and references that are related to the topic of the research.
The findings of the study showed up that the Islamic Sunna (Prophet Muhammad's Sunna (PUH)) is
full of the educational dialogues that Prophet Mohammad used. He (PUH) used questions and answers in
such dialogues to provoke the learners’ minds and push them to refine their ideas and thoughts mentally
to reach the uncontroversial and the uncountable truth.
In the light of the findings of the study, there are some recommendations to the teachers; it is crucial
to follow up the educational righteous method that the Prophet (PUH) has made. The Prophet has
founded the dialogue that is based on the respect of mind which aimed at provoking the emotion of the
learners and pushing them to learn and teach.