DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | د. حسين عبد الحميد النقيب | - |
dc.date.accessioned | 2015-05-04T11:26:04Z | - |
dc.date.available | 2015-05-04T11:26:04Z | - |
dc.date.issued | 2011-07-21 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/402 | - |
dc.description.abstract | تعالج هذه الدراسة اختلاف العلماء في مس المصحف من المحدث والجنب والحائض والنفساء والكافر بین مبیح
وم حمر، وتعالج اختلافهم في قراءتهم القرآن من غیر مس للمصحف على أقوال عدیدة تتلخص في المنع الكلّي والمنع
الجزئي؛ سواء في الأنواع المذكورة أو في حالات منها عدّها الآخذ بها استثنائیة، وقد تبین أن الأدلة التي احتجّ بها المانعون
للمس أو القراءة لا تصلح للاستدلال؛ لأنها إمّا في غیر المسألة، وا مّٕا أنها ضعیفة، وا مّٕا أنها استدلالات عقلیة لا تقوى على
معارضة النصوص الصحیحة المؤیدة لأصل البراءة، وكانت نتیجة الدراسة القائمة على الأدلة الصحیحة؛ أنه یجوز لكل واحد
. ف أن یقرأ القرآن الكریم وأن یمس المصح
Abstract
This study examines differences in the Islamic ruling for touching the Holy Quran from excreted,
pleurisy, menstruating, bleeding following childbirth and infidels, between permitting and prohibiting,
and also examines differences in their permissibility to read the Holy Quran without even touching it;
Scholarly views range between the overall and partial prevention; both in the cases listed or in other cases
which were considered exceptional. It has been shown in this paper that the directories invoked by the
inhibitors to touch or read are not suitable for inference; because they are either different, or they are
weak, or the inferences are not mentally strong enough to oppose the pro-sound texts for the origin of the
patent. The result of research which is based on the correct directories is; it's permitted for everyone to
read and touch the Holly Quran. | en_US |
dc.title | حكم مس المصحف وقراءة القران من اصحاب الاحداث في ضوء الكتاب والسنة | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | المجلد 9 العدد 3
|