تهدف هذه الدراسة إلى بیان: حكم إجهاض الجنین المشوه في الفقه الإسلامي سواء أكان الإجهاض بفعل الأم، أم بفعل
غیرها؛ كما تهدف الدراسة إلى بیان: أطوار خلق الإنسان، وأنواع الإجهاض، وبیان: موقف الإسلام من إجهاض الجنین
المشوه، حیث خلص البحث إلى: حرمة إجهاض الجنین المشوه إذا كان التشوهات یمكن للجنین أن یعیشمعها، و یمكن
إصلاحها بعد الولادة، ویباح الإسقاط إذا كانت و تشوهات خطیرة لا یرجى معها للجنیین حیاة، فهو سیموت قطعاً عند الولادة،
أو بعیدها مباشرة، أو یكون التشوه لا تستطیع الأم معها الولادة على الإطلاق، لكن ضمن الضوابط التي نص علیها الفقهاء،
والأطباء، سواء أكان ذلك قبل نفخ الروح فیه أم بعده.
. اة الكلمات الدالة: الإجهاض، الجنین، الروح، الحی
Abstract
This study aims to explain the ruling on abortion a deformed fetus in Islamic jurisprudence, whether
Abortion by the mother, or by others; study also aimed to the statement of phases of the creation of man,
and the types of abortion, and the statement of Islam's position on abortion a deformed fetus, where the
research concluded the sanctity of abortion a deformed fetus if the distortions can be of the fetus to live
with it, and could be repaired after birth, and serious distortions are not please with them to fetus life, it is
die cut at birth, or anniversary, directly, or the deformity can not the mother with her birth at all, it is
permissible to abort it, but within the limits stipulated by scholars, doctors, whether it be before the soul
is breathed in it or beyond.
Key words: abortion, the fetus, the spirit, of life.