یتناول هذا البحث دراسة الروایات المنتقدة بسبب اختلاف نُسخ صحیح البخاري، وهي دراسة اختصت بالأحادیث التي
تعرضت للانتقاد من قبل الإمام الدارقطني وأبي مسعود الدمشقي، والتي ذكرها الحافظ ابن حجر في هدي الساري، بالإضافة
إلى الأحادیث التي نبّه علیها أبو علي الغساني الجیاني في كتابه تقیید المهمل، في الجزء الذي خصصه للتنبیه على أوهام
رواة الصحیح، وذلك من خلال منهج التحلیل والنقد؛ للوصول إلى صور هذا الاختلاف وأسبابه.
وقد وجدت الدراسةأن أسباب هذه الاختلافات تعود إلى ثلاثة مصادر رئیسة؛ وهي أسباب تعلقت بالحدیث نفسه، من
مثل أن یكون في الحدیث راو مختلف علیه، الأمر الذي أدّى إلى وجود أكثر من صورة لروایة الحدیث، ومنها اختلافات كان
مصدرها روایة الإمام الفربري للحدیث، وهي قلیلة، و أسباب تعود إلى رواة النّسخ أنفسهم، وهي متفاوتة بینهم.
وقد أثبتت الدّراسة أن الاختلافات التي وقعت بین الرواة لا تأثیر لها على صحة أحادیث صحیح البخاري.وا نّٕما هي
اختلافات أمكن ضبطها وتحدید صورها، ومعرفة أسباب وقوعها.وقد بیّن العلماء وجه الصواب في كل منها.
وخلصت الدّراسة إلىأن وجود هذه الاختلافات دلیل حيٌّ على صحة أحادیث الجامع الصحیح، من خلال الجهود
. ها العظیمة التي بذلها علماء السُّنة من محدّثین ونقاد في تتبع وحفظ هذه الاختلافات والتنبیه علی
Abstract
This research is a study of the disputed narratives that were based on the differences in Saheih
Albukhari versions. The study specializes in the critique of the traditional sayings (hadith) by Imam
Aldar Qutni and Abi Masoud al-demashqee. This critique was illustrated in Alhafiz Ibin Hajer in (Hadi
Alsar). In addition to the concerns that were raised by Abu Ali Algasani Aljaani in his book (Takyeed
Almohmal). He dedicated a chapter to explain the illusions of the Saheih tellers who used critical analysis
to draw the full scope of these differences.
The researcher has found the causes of these differences to be attributed to three factors: First,
different and controversial versions of the Hadith which leads to having different versions for the same
hadith. Second, Imam Alferberi’s narration about the differences. Third, the different presentations of the
same Hadith given by different tellers.
The study proves that the differences between the tellers of hadith have no effect on the reliability of
Saheih Bukhari hadith. These differences were detected and identified, and their causes were explained
by the Hadith scholars.
The study concludes that the existences of these differences serve as an evidence to the truthfulness
of the correct collections of the traditional sayings (Hadith) which were the result of the great