DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/366
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorامتنان عثمان الصمادي-
dc.date.accessioned2015-05-04T10:14:02Z-
dc.date.available2015-05-04T10:14:02Z-
dc.date.issued2010-11-11-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/366-
dc.description.abstract  یهدف هذا البحث إلى بیان مستویات الخطاب الاستشهادي في شعر المقاومة الفلسطینیة داخل الأرض المحتلة وخارجها، وذلك من خلال الوقوف على الأسئلة الآتیة:هل تم تجسید صورة الشهادة من منظور دیني، أو إنها حالة ذهنیة خاصة، وهل تنوعت في مستویاتها بحسب المراحل الزمنیة التي مر ت بها المقاومة الفلسطینیة، أو إنها تشكیل بنائي ثابت تحكمه جملة من الطقوس والشعائر؟ وبالوقوف على تجارب عدد من الشعراء الفلسطینیین تبین أن صورة الشهید تجسدت في ثلاثة مستویات فنیة: المستوى الأول: أفقي یفید الانبعاث والانتشار الذي ینتهي إلى الخصوبة والنماء. - المستوى الثاني: عمودي صاعد یتمثل في حركة التجذر الناجمة عن الصعود نحو السماء. - المستوى الثالث: عمودي هابط، انفرد به الشاعر إبراهیم نصر الله في دیوانه "مرایا الملائكة". - وفي ختام البحث كان لا بد من رصد ملامح المستوى الفني في قصائد الشهادة في المستویات الثلاثة السابقة فكشفت عن صورة للشهید في المستویین الأولین تمیل إلى المباشرة والبكائیة أو الخطابیة الهادرة، في حین كان المستوى الثالث یمیل إلى الإیقاعات الهادئة والبناء الدرامي العمیق. . یة الكلمات الدالة: شعر المقاومة، شعر المقاومة الفلسطینیة، الانبعاث والانتشار، التجذر، تحلیل أدبي، دراسة أدب Abstract This research aims at showing the different levels of discourse on martyrdom in Palestinian resistance poetry inside and outside the occupied lands by considering the following questions: Has martyrdom been actualized within a religious framework or is it presented as a special psychological state and do its levels vary according to the temporal stages of the Palestinian resistance or is it a stable structural pattern controlled by a host of poetic conventions? Palestinian poets in whose work the image of martyrdom and martyrs is especially pronounced will be considered. Some of these poets include Darwish, Al Qasim, Tawfiq Ziad, Mueen Bseiso, Fadwa Touqan and others on the one hand and Ibrahim Nasrallah on the other hand . It is shown that the image of the martyr is revealed in three levels. The first level is horizontal which encourages dissemination, thus resulting in fertility and growth. The second level is vertical which results from the martyr's journey upwards, allowing him to enter the heavens where there is absolute justice, where he will experience happiness since his ascension is a blessing and represents human freedom from oppression. As for the third level, considered as the core of Ibrahim Nasrallah's "Angels' Mirrors,". In conclusion, the artistic levels of structure in the poetry of martyrdom in the three above mentioned levels reveal the images of the martyr in the first two levels, which lean towards direct presentation of emotion or angry oratory and in the third level, which leans towards subtle tones and the formation of serious drama.en_US
dc.titleمستويات صورة الشهيد في شعر المقاومة الفلسطينيةen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد 9 العدد 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
_4_ امتنان الصمادي صورة الشهيد.pdf267.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.