یقوم هذا البحث على دراسة الجانب البشري والإنساني والنفسي عند الأنبیاء علیهم السلام، من خلال ظاهرة الغضب
وانعكاساتها على الأقوال والأفعال والسلوك، وتحلیل هذا الجانب، والإفادة منه في مسیرة الدعوة المعاصرة.
واعتمدت هذه الدراسة تحدیداً على القصص القرآني، الذي عرض لبعض المواقف التي حصل فیها الغضب لدى
الأنبیاء، وبیّن أسبابه والآثار المترتبة علیه.
وتبین أن الغضب الذي حصل لبعض الأنبیاء علیهم السلام، كان من النوع المشروع الذي لا یلام علیه البشر في العادة،
ولا أحد معصوم منه لكونه مغروزاً في الإنسان. و تبینأ ن هذا الغضب لم یؤد إلى مخالفات شرعیة جوهریة، وا نٕ حصل منه
بعض الخطأ الیسیر المقبول على الأنبیاء باعتبارهم بشراً، فسرعان ما كان التوجیه الإلهي یصوب ویسدد.
ومن خلال دراسة هذا الانفعال في سلوك الأنبیاء، فإننا نلمس فیه العدید من الجوانب التربویة التي تشكل نموذجا هادیا
یُحتذى به. فقد لمسنا من خلال تحلیل هذه الظاهرة عند الصفوة المختارة، أن الغضب كانفعال نفسيّ ینبغي ألا یقود صاحبه
. ئة إلى الانحراف عن المنهج الصحیح والجنوح إلى الخطی
Abstract
This research is based on studying the human and psychological aspects of the prophets through the
anger phenomenon and its reflections on sayings, actions and behavior, and analyzing these aspects in
order to benefit from them in the process of the contemporary call to Islam.
The Quranic stories presented some situations in which the prophets became angry. These stories
indicate the causes of anger and the effects resulting from it. It was indicated that the anger which
occurred to some prophets, may Allah's peace be upon them, was a kind of legitimate anger for which
human beings are not blamed, and none is infallible from it because it is implanted in man. Also this
anger did not lead to essential violations of the religious law. If some excess of it or little mistake which
is accepted from the prophets considering them as human beings, had occurred, some divine guidance
corrects and rectifies. Through studying this reaction in the prophets' behavior, we perceive many
education aspects which form a guiding model to be emulated.