DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/344
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمحمد عقيل-
dc.contributor.authorعلي عليمات-
dc.date.accessioned2015-04-16T13:50:09Z-
dc.date.available2015-04-16T13:50:09Z-
dc.date.issued2014-04-21-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/344-
dc.description.abstractالمُلخَّص هدفت الدراسة التعرف إلى الرضا الوظيفي لدى معلمات رياض الأطفال في المدارس الحكومية بإقليم الوسط من وجهة نظرهنّ. تألف مجتمع الدراسة من (350) معلمة في مدارس إقليم الوسط من العام الدراسي (2012-2013), وتم الاعتماد على الاستبانة في جمع بيانات الدراسة، واشتملت على (30) فقرة, وتم التأكد من دلالات الصدق والثبات لها، حيث بلغ معامل ثبات مقياس الرضا الوظيفي (0.94)، وأشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى الرضا الوظيفي جاء بدرجة متوسطة, وأن هنالك فروقاً ذات دلالة إحصائية في مستوى الرضا الوظيفي يعزى إلى متغير الخبرة ، ولصالح فئة عشر سنوات فأكثر، في حين لم تظهر النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المؤهل العلمي، وأشارت النتائج ،أيضا، إلى وجود علاقة ارتباطية بين الرضا الوظيفي والمتغيرات التالية:(طبيعة العمل, والعلاقة مع رؤساء العمل, والرواتب والحوافز, والمكانة الاجتماعية، وتقدير المجتمع)، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات كان من أبرزها أن يكون الرضا الوظيفي من بين الموضوعات الرئيسية التي تحظى باهتمام وزارة التربية والتعليم وأولوياتها، وزيادة ورش العمل المتعلقة بأهمية رياض الاطفال لكافة شرائح المجتمع. الكلمات المفتاحية: الرضا الوظيفي، معلمات رياض الأطفال، المدارس الحكومية، إقليم الوسط. Abstract The current study aims at identifying the perceptions of the level of job satisfaction according to the functional characteristics. The group of the study consists of (350) female teachers from the schools of the central region for the school year (2012-2013). A questionnaire is used to collect data. The questionnaire has thirty items. Moreover, the validty and reliablty of the instrumentation used in this study are carefully checked. The reliability coefficient measure of job satisfaction is at (0.94). The results of the study show that the level of job satisfaction is moderate, and with regard to the order of the mean areas are as follows (the relationship with their seniors in the work, the nature of the work, social status and community assessment, salaries and incentives). Th results also show that there are statistically significant differences in the level of job satisfaction which might be attributable to a variable experience and for ten years and above while the results do not show a statistically significant difference due to the variable qualification. The study comes up with a set of recommendations. The most important recommendation is that the job satisfaction should be one of the main topics of interest and priorities of the Ministry of Education and the increase of the social awareness by means of workshops on the importance of kindergartens.en_US
dc.subjectCentral Provinceen_US
dc.subjectPublic Schoolsen_US
dc.subjectKindergarten Teachersen_US
dc.subjectJob Satisfactionen_US
dc.subjectإقليم الوسطen_US
dc.subjectمعلمات رياض الأطفالen_US
dc.subjectالرضا الوظيفيen_US
dc.subjectالمدارس الحكوميةen_US
dc.titleالرضا الوظيفي لدى معلمات رياض الأطفال في المدارس الحكومية بإقليم الوسط ، من وجهة نظرهنّen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد 20 العدد الثاني - أ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(13) علي عليمات.doc312 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.