DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/341
Title: درجة تضمين مفاهيم التعليم المهني في كتب التربية الوطنية والمدنية للمرحلة الأساسية العليا في الأردن
Authors: عبير الرفاعي
محمد علاونة
هادي طوالبة
Keywords: Vocational Education Concepts
National Education Textbooks
مفاهيم التعليم المهني
كتب التربية الوطنية والمدنية
Issue Date: 21-Apr-2014
Abstract: المُلخَّص هدفت الدراسة إلى تحليل كتب التربية الوطنية والمدنية لصفوف المرحلة الأساسية العليا ، للتحقق من درجة تضمينها لمفاهيم التعليم المهني في مجال :(الاقتصاد, والاتصال, والتكنولوجيا, والنمو المهني)، واستخدمت فيها طريقة تحليل المحتوى. وخلصت النتائج إلى أن كتب التربية الوطنية والمدنية تتضمن عدداً من المفاهيم وصل إلى (142) مفهوماً ، توزعت على المجالات الأربعة ، وأن المفاهيم الاقتصادية احتلت الحيز الأكبر بين المجالات جميعها ، فتضمّنت الكتب الثلاثة (95) تكراراً, وأقلها تضميناً مفاهيم الاتصال. ، وبناء على نتائج هذه الدراسة أوصى الباحثون بضرورة عرض المفاهيم المهنية بشكل متوازن وإدخال التعديلات الضرورية على كتب التربية الوطنية والمدنية ، بحيث تتضمن المفاهيم الغائبة التي لم يتم الإشارة إليها مطلقاً. Abstract The purpose of this study is to analyze the national and civil education textbooks in the upper basic stage to assure the degree of contextualizing vocational education concepts (Economic, Communication, Technology, and Professional Growth) in these textbooks. To achieve the purpose of the study, we utilize content analysis method and the results show that textbooks contextualize, (142) vocational concepts in the four domains. The economical domain has dominated (94) concepts as the highest among other domains, and the communication domain has dominated the lowest. Based on the results, we recommend to modify the textbooks to include the absent concepts that have not been mentioned.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/341
Appears in Collections:المجلد 20 العدد الثاني - أ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(10) هادي طوالبة.doc314 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.