المُلخَّص
هدفت الدّراسة تقصي أثر استراتيجية التّعليم التّبادلي في تحسين مهارات الاستيعاب القرائي الناقد والإبداعي لدى طلبة الصّف العاشر، ولتحقيق هدف الدّراسة صمم الباحث أداة الدّراسة المتمثلة في اختبار مهارات الاستيعاب القرائي الناقد والإبداعي.
وتكون أفراد الدّراسة من (144) طالبا وطالبة موزعين على أربع شعب: شعبتين تجريبيتين ومجموعهم (72)، وشعبتين ضابطتين ومجموعهم (72) من طلبة الصّف العاشر من مديرية الزّرقاء الأولى للعام الدّراسي 2013\ 2014 ، وقد اختير أفراد الدّراسة بطريقة قصدية.
وأظهرت النّتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (0.05=α) بين المجموعتين، لصالح المجموعة التجريبية الذين درسوا باستخدام استراتيجية التّعليم التبادلي. كما أظهرت النّتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية يعزى لأثر الجنس، ولصالح الإناث، كما أظهرت النّتائج عدم وجود فرق ذي دلالة إحصائية يعزى لأثر التّفاعل بين الإستراتيجية والجنس، وقد أوصت الدّراسة بتوظيف استراتيجية التّعليم التّبادلي في تعليم القراءة.
Abstract
This study aims at exploring the effect of Reciprocal Teaching strategy on improving the critical and creative reading skill of tenth grade students. The study designs a test to measure the improvement. The sample of the study consists of (144) 10th graders distributed on (4) sections: ((2) representing the experimental group totaling (72) and the other (2)representing the control totaling (72)). The sample is selected using purposeful sampling from Zarqa district. Results of the study indicate significant differences at (α=0.05) due to the instruction strategy used, in favor of those taught through Reciprocal Teaching and significant differences due to gender, in favor of females. Results also indicate no significant differences when it comes to the effect of interaction between Strategy and gender. The study recommends that Reciprocal Teaching strategy to be employed to teach reading.