DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/334
Title: مدى استخدام وسائط التفاعل الاجتماعي على شبكة الانترنت لدى طلبة جامعة آل البيت
Authors: زياد التـــــح
حمود عليمات
Keywords: Social Media, Internet
Higher Education
التعليم العالي
وسائط التواصل الاجتماعي
وسائط التواصل الاجتماعي
Issue Date: 21-Apr-2014
Abstract: المُلخَّص هدف الدراسة الحالية التعرف على مدى استخدام وسائط التواصل الاجتماعي لدى طلبة جامعة آل البيت، ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار عينة عشوائية طبقية تكونت من (1316) طالبا وطالبة من طلبة الجامعة من العام الجامعي (2012/2013)، وقد بينت النتائج أن نسبة الطلبة الذين يستخدمون وسائط التواصل الاجتماعي أكثر من الطلبة الذين لا يستخدمونها، كما بينت النتائج أن الذكور أكثر استخداما من الإناث، وأن نسبة الطلبة الذين يستخدمون هذه الوسائط في الكليات العلمية أكثر من نسبة الطلبة في الكليات الإنسانية، وأشارت النتائج كذلك إلى أن نسبة طلبة الماجستير الذين يستخدمونها أعلى من طلبة البكالوريوس، وأن استخدام هذه الوسائط يزداد بازدياد المستوى الدراسي، وأن نسبة الطلبة من سكان المدن الذين يستخدمونها أكبر من نسبة الطلبة من سكان القرى، وأشارت النتائج أن نسبة الطلبة الأردنيين الذين يستخدمون هذه الوسائط أعلى من نسبة الطلبة غير الأردنيين، كما أشارت النتائج إلى أن أكثر الوسائط استخداما من قبل الطلبة هو موقع الفيس ، أما أقلها استخداما فهو اليوتيوب، وقد تم تفسير النتائج في ضوء نظريتي تقديم الذات، وكشف الذات، ونتائج الدراسات السابقة. Abstract This study aims at investigating the extent to which social media is used by Al al-Bayt university students. To achieve this purpose, a randomized and stratified sample is selected consisting of (1316) students in the academic year (2012/2013) . The results show that more than half of students use social media: males more than females, science majors more than humanities majors, and master's degree students more than bachelor's degree students. The results also reveal that the use of social media increases as the academic level of the students advances. Furthermore, students who live in cities use it more than those who live in villages, and Jordanian students use it more than the international students on campus. The results also show that “Facebook” was the most popular website used by students and “Youtube” is less popular. These results are discussed by self-presentation theory, self- disclosure theory, and the past studies.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/334
Appears in Collections:المجلد 20 العدد الثاني - أ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(3) زياد التح.doc417 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.