ملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى استخدام معلمي العلوم بمحافظة المفرق لمستحدثات تكنولوجيا التعليم في تدريسهم، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث أداة ملاحظة مكونه من (46) عبارة غطت ستة مجالات رئيسة ، وقد طبقت على عينة مكونة من (108) معلماً ومعلمة خلال الفصل الدراسي الثاني 2011/ 2012 ؛ وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
• أن استخدام مستحدثات تكنولوجيا التعليم كان متوسطاً وبمتوسط حسابي بلغ (11,3 )، وجاء ترتيب المجالات : الحاسوب، وبرامج الوسائط المتعددة، وجهاز عرض البيانات DATA SHOW، والانترنت، والبريد الإلكتروني، والهاتف النقال، وعلى الترتيب.
• وجود فروق دالة إحصائياً في استخدام مستحدثات تكنولوجيا التعليم تعزى لمتغير الخبرة لمجال برامج الوسائط المتعددة ولصالح ذوي الخبرة (5–10) سنوات.
• وجود تفاعل دال إحصائياً بين متغيري خبرة المعلم وجنسه في استخدام مستحدثات تكنولوجيا التعليم على مجالي: جهاز عرض البيانات، وبرامج الوسائط المتعددة ؛ وخلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات في ضوء نتائجها.
Abstract
The Extent of Science Teachers’ Usage of
Technological Innovations in Mafraq Governorate
This study aims at knowing the extent of science teachers’ usage of technological innovations in their teaching in Mafraq Governorate, and to achieve the objectives of the study researcher used a tool Note consisting of (46) items that covered six areas. The sample of the study consisted of (108) teachers who are teaching science (biology, chemistry,
physics, and earth sciences), and had training courses (ICDL, INTEL), and experience not less than five years during the second semester 2011/2012. After using the proper statistical instruments, the findings of the study indicate the following results: The total score for the use of the educational technological innovations was average with a general mean of (11.3), and ranked areas: computer and multimedia software, and a data DATA SHOW, and the Internet, e-mail, mobile phone, respectively. There are statistically significant differences in the use of educational technological innovations in the field of multimedia due to the expertise variable in favor of 5-10 years experience. There is statistically significant interaction between the variables of teacher experience and gender in the use of educational technological innovations in their teaching in the fields: a data show device, and multimedia programs. In the light of these findings, the study ends in a number of recommendations.