DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/329
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمحمد نايل العزام-
dc.contributor.authorأحلام مطالقة-
dc.contributor.authorابتسام ربابعة-
dc.date.accessioned2015-04-16T12:56:47Z-
dc.date.available2015-04-16T12:56:47Z-
dc.date.issued2014-04-16-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/329-
dc.description.abstractملخص هدف البحث إلى بيان مفهوم الأخلاق عند الغزالي وعلاقتها بالتصوف مع بيان بعض التطبيقات التربوية المعاصرة للنظرية الأخلاقية للغزالي، وقد استخدمت الدراسة المنهج الاستقرائي والاستنباطي التحليلي، وقد خلصت الدراسة إلى نتائج أهمها: أن الغزالي يفرق بين الخلق كسجية وطبع وبين حسن الخلق , لذا الأخلاق عند الغزالي لها جانبان: فطري ومكتسب وأن هناك وسائل للتربية الأخلاقية ومراحل، وتتفق النظرية الأخلاقية للغزالي مع نظريات التربية الأخلاقية المعاصرة. Moral Education, Its Relationship with Sufism, & Its Contemporary Applications in al-Ghazali’s Philosophy Abstract This research aims to investigate and clarify the concept of morals according to al-Ghazali, in addition to its relationship with mysticism, and the contemporary educational applications of al-Ghazali’s moral theory. The major conclusions of the study are: a) al-Ghazali differentiates between nature, habit and good manners as different causes of moral development. b) al-Ghazali discussed the moral education methods and their stages. c) al-Ghazali’s moral theory is consistent with contemporary moral education theories.en_US
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectMoral Educationen_US
dc.subjectal-Ghazali,en_US
dc.subjectEthicsen_US
dc.subjectالأخلاقen_US
dc.subjectSufismen_US
dc.subjectالتصوفen_US
dc.subjectالغزاليen_US
dc.subjectالتربية الأخلاقيةen_US
dc.subjectالتربيةen_US
dc.titleالتربية الأخلاقية عند الإمام الغزالي وعلاقتها بالتصوف وتطبيقاتها المعاصرةen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد 20 العدد الاول - ب

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14.doc163 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.