DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | محمد نايل العزام | - |
dc.contributor.author | أحلام مطالقة | - |
dc.contributor.author | ابتسام ربابعة | - |
dc.date.accessioned | 2015-04-16T12:56:47Z | - |
dc.date.available | 2015-04-16T12:56:47Z | - |
dc.date.issued | 2014-04-16 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/329 | - |
dc.description.abstract | ملخص
هدف البحث إلى بيان مفهوم الأخلاق عند الغزالي وعلاقتها بالتصوف مع بيان بعض التطبيقات التربوية المعاصرة للنظرية الأخلاقية للغزالي، وقد استخدمت الدراسة المنهج الاستقرائي والاستنباطي التحليلي، وقد خلصت الدراسة إلى نتائج أهمها: أن الغزالي يفرق بين الخلق كسجية وطبع وبين حسن الخلق , لذا الأخلاق عند الغزالي لها جانبان: فطري ومكتسب وأن هناك وسائل للتربية الأخلاقية ومراحل، وتتفق النظرية الأخلاقية للغزالي مع نظريات التربية الأخلاقية المعاصرة.
Moral Education, Its Relationship with Sufism, &
Its Contemporary Applications in al-Ghazali’s Philosophy
Abstract
This research aims to investigate and clarify the concept of morals according to al-Ghazali, in addition to its relationship with mysticism, and the contemporary educational applications of al-Ghazali’s moral theory. The major conclusions of the study are: a) al-Ghazali differentiates between nature, habit and good manners as different causes of moral development. b) al-Ghazali discussed the moral education methods and their stages. c) al-Ghazali’s moral theory is consistent with contemporary moral education theories. | en_US |
dc.subject | Education | en_US |
dc.subject | Moral Education | en_US |
dc.subject | al-Ghazali, | en_US |
dc.subject | Ethics | en_US |
dc.subject | الأخلاق | en_US |
dc.subject | Sufism | en_US |
dc.subject | التصوف | en_US |
dc.subject | الغزالي | en_US |
dc.subject | التربية الأخلاقية | en_US |
dc.subject | التربية | en_US |
dc.title | التربية الأخلاقية عند الإمام الغزالي وعلاقتها بالتصوف وتطبيقاتها المعاصرة | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | المجلد 20 العدد الاول - ب
|