التعلم النقّال معوقات الاستخدام درجة الاستخدام طلبة الدراسات العليا، Mobile Learning Degree of Utilization Graduate Students Obstacles
Issue Date:
26-Feb-2014
Abstract:
ملخص
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة استخدام تطبيقات التعلم النّقال لدى طلبة الدراسات العليا في جامعة اليرموك ومعوقات استخدامها، كما سعت الدراسة إلى معرفة أثر كل من متغيرات: (التخصص والعمر والمستوى الدراسي والنوع الاجتماعي ومعدل الاستخدام) على ذلك. وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي لإجراء الدراسة ، وتكونت عينة الدراسة من (342) طالب وطالبة من طلبة كلية التربية في جامعة اليرموك موزعين على أقسام الكلية الثلاثة ، وقد اختيروا عشوائياً، صمم الباحث استبانة لجمع المعلومات تكونت من (43) فقرة موزعة على ثلاثة أقسام، في الفصل الدراسي الأول من العام 2013 – 2014، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن درجة الاستخدام جاءت بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي بلغ (3.23)، وأن معدل الاستخدام جاء بدرجة متوسطة أيضا وبمتوسط حسابي بلغ (3.15)، وأن هناك معيقات بشرية أهمها أن قوانين وأنظمة الجامعة تمنع استخدام الأجهزة النقَّالة أثناء المحاضرات، ومعيقات مادية أهمها ارتفاع رسوم الاشتراك في شبكة الإنترنت ، وأنه توجد فروق دالة إحصائيا عنـد المستوى ( = 0.05) في معدل الاستخدام ولصالح الاستخدام اليومي للتعلم النقّال، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا عند المستوى ( = 0.05) في باقي متغيرات الدراسة.
The Degree of the Utilization of Mobile Learning Applications by Graduate Students at the Faculty of Education in Yarmouk University & the Obstacles to such Utilization
Abstract
This study aims to explore Jordanian graduate students’ utilization of mobile learning applications, the obstacles hindering this utilization, and the potential effect of specialization, age, year of study, gender and average utilization of these applications. A descriptive survey (a three-part questionnaire with a total number of 43 items) was designed, used and distributed to a sample of 342 male and female students from the three departments of the Faculty of Education at Yarmouk University in the first semester of the academic year 2013/2014. The findings revealed a moderate degree and average of utilization (with means of 3.23 and 3.15, respectively). In addition, statistically significant differences at (=0.05) were found in the average of utilization in favor of mobile learning, whereas no statistically significant differences at (=0.05) were found for any of the other variables of the study.