DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/320
Title: درجة الممارسات التأملية لدى معلمي الرياضيات وعلاقتها بفاعلية الذات التدريسية
Authors: عـــادل ريـــــان
Keywords: Reflective Practices
Teaching self-efficacy
Mathematics Teachers
فاعلية الذات التدريسية
معلمو الرياضيات
الممارسات التأملية
Issue Date: 11-Nov-2013
Abstract: ملخص هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة الممارسات التأملية لدى معلمي الرياضيات في مديريات تربية الخليل وعلاقتها بفاعلية الذات التدريسية. ولتحقيق هذه الأهداف تم تطبيق أداتي الدراسة بعد التحقق من صدقهما وثباتهما على عينة مكونة من (238) معلماً ومعلمة تم اختيارهم بطريقة طبقية من جميع معلمي الرياضيات في مديريات تربية شمال الخليل والخليل وجنوب الخليل المنتظمين في عملهم خلال الفصل الأول من العام الدراسي 2011/2012م. أظهرت نتائج الدراسة أن درجة الممارسات التأملية لدى معلمي الرياضيات مرتفعة، كما تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجة الممارسة وفقاً لمتغير الخبرة ولصالح ذوي الخبرة القصيرة، في حين لم تكن الفروق دالة إحصائياً وفقاً لمتغيرات: المديرية، والجنس، والمؤهل العلمي، كما تبين وجود علاقة دالة إحصائياً بين متوسطات درجة الممارسات التأملية لدى معلمي الرياضيات ودرجة فاعلية الذات التدريسية. Abstract The Degree of Reflective Practices of Mathematics Teachers in Hebron Directorates of Education & Its relationship with Teaching Self-Efficacy The present study aims to identify the degree of reflective practices of mathematics teachers in Hebron directorates of Education and its relationship with teaching self-efficacy. To achieve this objective, the instruments of the study -after establishing their validity and reliability- have been applied on a sample of (238) teachers. This sample has been selected using the stratified sample manner from all mathematics teachers carrying out the duties of their jobs in North of Hebron, Hebron, South of Hebron directorates of education during the first semester of the academic year 2011/2012. The results showed that the degree of reflective practices of mathematics teachers was high, as shown by the presence of statistically significant differences between the mean score of practice according to the variable of experience and for the benefit of those who have short experience, while differences were not statistically significant according to these variables: Directorate, gender and academic qualification. A statistically significant relationship between the mean score of the reflective practice of mathematics teachers and the degree of teaching self-efficacy was also noted.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/320
Appears in Collections:المجلد 20 العدد الاول - ب

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5.doc318.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.