Transformational leadership Satisfaction, Players Coaches Physical Education Jordan Universities قيادة تحويلية مدربون تربية رياضية جامعات أردنية لاعبون الرضا
Issue Date:
13-Jan-2014
Abstract:
ملخص
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة السلوك القيادي التحويلي السائد لدى المدربين العاملين في دائرة النشاط الرياضي من وجهة نظر لاعبي الفرق الرياضية في الجامعة الهاشمية وعلاقته بمستويات الرضا لديهم. شارك في هذه الدراسة (86) لاعباً ولاعبة يمثلون مختلف الألعاب الرياضية أجابـوا عـلى مقياس القيادة التحويلية، ومقياس الرضا عند اللاعبين بعد إيجاد معاملات الصدق والثبات لهما. وقد أظهرت النتائج ان المستوى العام للرضا عند اللاعبين كان متوسطاً بشكل عام. وجاء مجال الرضا عن أداء الفريق أولاً في الترتيب، تلاه مجال الرضا عن المعاملة الشخصية، ثم مجال الرضا عن التدريب، وأخيراً مجال الرضا عن الأداء الفردي. وأظهرت النتائج كذلك أن درجة ممارسة المدربين للقيادة التحويلية كانت متوسطة بشكل عام. وكان أكثر مجالات القيادة التحويلية ممارسة الاستثارة الفكرية، تلاه التأثير المثالي، ثم الحفز الإلهامي، وأخيراً الاعتبارات الفردية. كما بينت النتائج وجود علاقة إيجابية بين السلوك القيادي التحويلي للمدرب ومستويات الرضا عند اللاعبين، وخاصة أبعاد الحفز الإلهامي، والاستثارة الفكرية، والتأثير المثالي والتي ساهمت في تفسير ما نسبته 55.8% من التباين في الرضا عند اللاعبين.
كلمات مفتاحية:، .
Abstract
Coaches’ Transformational Leadership Behavior As Perceived from the Perspective of Hashemite University Varsity Players & Its Association with Players’ Satisfaction
This study aims at investigating the perceived transformational leadership behavior of coaches and its association with varsity players’ satisfaction at the Hashemite University. Eighty-six male and female varsity players participated in this study. They completed a questionnaire of transformational leadership and a questionnaire of satisfaction after finding their validity and reliability coefficients. The results show that levels of athletes’ satisfaction were moderate. The order of satisfaction subscales was as follows: team performance satisfaction, personal treatment satisfaction, training and instruction satisfaction, and individual performance satisfaction. The results also show that coaches were perceived by their players as utilizing moderate transformational leadership behaviors. Intellectual stimulation was the most perceived leadership behavior followed by idealized influence, inspirational motivation, and individual consideration. Moreover, the findings reveal a significant positive correlation between transformational leadership behaviors and players’ satisfaction. The regression model indicated that transformational leadership factors, inspirational motivation, intellectual stimulation, and idealized influence were significant predictors of players’ satisfaction. The three-variable prediction model accounted for 55.8% of the variance in players’ satisfaction.