Female Principals Jordanian Public Schools Kindergartens Obstacles
Issue Date:
13-Jan-2014
Abstract:
ملخص
هدفت الدراسة إلى الوقوف على المشكلات التي تواجه مديرات المدارس الحكومية التي استحدثت فيها شعب لرياض الأطفال في محافظة إربد، وتقصي أثر متغيري: (التخصص، ونوع المدرسة).
تكونت عينة الدراسة من (96) مديرة تم اختيارهن بطريقة عشوائية، وتكونت أداة الدراسة من (49) فقرة مثلت المشكلات المستجدة وزعت على سبعة مجالات، وبلغ معامل الاتساق الداخلي بطريقة كرونباخ– ألفا(0.91)، وقد تمركزت التقديرات حول التدرج المحايد حيث بلغ المتوسط العام(3.12) وشكلت (30) فقرة من فقرات الأداة موضع مشكلة مستجدة ملحة وبنسبة(41%) وشكلت (27) فقرة من فقرات الأداة مشكلة متوسطة الشدة، وبنسبة (55%)، وقد جاء مجال(أولياء الأمور والمجتمع المحلي) أولا بمتوسط حسابي(3,61) وبانحراف معياري (0.82) وبدرجة تقدير كبيرة، أما مجال (الأطفال) فقد جاء في المرتبة السابعة والأخيرة بمتوسط (2.64) بانحراف معياري (0.83) وبدرجة تقدير متوسطة.
وكشفت الدراسة عن فروق إحصائية عند مستوى (α=0.05) بين المتوسطين الحسابيين لتقديرات المديرات على المجالات الثلاثة الأولى؛ تعزى لمتغير(التخصص)، ولصالح المديرات ذوات التخصص(الأكاديمي)؛ أما المجالات الأربعة الأخيرة ،فقد عزيت الفروق إلى متغير(نوع المدرسة)، ولصالح مديرات المدارس الثانوية.
The Problems Facing Female Principals of Jordanian Public Schools Containing Kindergartens
Abstract
The study aimed at identifying the problems facing the female principals of Jordanian public schools containing kindergartens at Irbid governorate and identifying the effect of specialization and type of school variables.
The sample of the study consisted of (96) randomly selected principals. A forty-nine-item questionnaire representing the problems was used. It was distributed to (7) domains. The internal coefficient according to calculating Cronbach alpha was (0.91). The responses of the study sample clustered around "indifferent, M= 3.12". Thirty items were considered urgent emerging problems representing 41% of the total problems.
Twenty seven of these problems were considered moderately urgent representing 55% of the total problems. Parents and local community were ranked first (M=3.61, SD=0.82) with high estimations. The children’s domain was ranked seventh (M=2.64, SD=0.83) with moderate estimations. The results of the study indicated statistically significant differences at (α=0.05) between the two arithmetic means of the principals estimates on the first three domains that could be attributed to the variable of specialization to the advantage of principals with academic specializations. As for the last four domains, differences were attributed to the variable of type of school and were to the advantage of secondary schools principals.