Administrative Empowerment Post Basic Education التمكين الإداري مدارس التعليم ما بعد الأساسي
Issue Date:
26-Feb-2014
Abstract:
ملخص
يهدف هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع التمكين الإداري لدى مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الباطنة شمال في سلطنة عمان، كذلك هدفت إلى معرفة أثر متغيرات الدراسة: النوع الاجتماعي، وسنوات الخبرة، والمؤهل العلمي في تقديرات أفراد الدراسة لواقع التمكين الإداري تكون مجتمع الدراسة من (52) مديراً و مديرة ، واشتملت الدراسة على استبانة مكونة من (48) فقرة في (9) مجالات ، وبعد التأكد من دلالات صدقها وثباتها حيث بلغ معامل الثبات (92). واستخدمت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار(ت)، والرتبة، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان من أبرزها: أن تقديرات مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في محافظة الباطنة شمال بسلطنة عمان لمجالات التمكين قد جاءت متوسطة، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة(0.05 =α) لتقديرات أفراد الدراسة لمجالات التمكين الإداري تعزى لمتغيرات: النوع الاجتماعي، وسنوات الخبرة، والمؤهل العلمي، وكانت أبرز التوصيات: تفويض مديري المدارس صلاحيات أكثر لتعزيز الثقة بهم وتمكينهم من أداء واجباتهم بفاعلية، وتوفير وزارة التربية والتعليم مناخا تنظيميا صحيا يسمح بممارسة مجالات التمكين الإداري لمديري المدارس بإعادة النظر في نظام الحوافز، والمكافآت، وصنع الاستراتيجيات لتمكين مديري المدارس وتدريبهم على الأساليب الحديثة في مجال صنع القرار واتخاذه وآليات تنفيذه.
Abstract
The Reality of Administrative Empowerment of Headmasters/Headmistresses of Post Basic Schools at
Al Batina North Governorate – Sultanate of Oman
This study aims at identifying the reality of administrative empowerment of headmasters/ mistresses in post basic schools in the Governorate of Batinah North in the Sultanate of Oman. To achieve this aim, the researchers designed a (48)-paragraph questionnaire. After ensuring its validity and reliability, it was applied to (52) head masters/mistresses in 2012 – 2013. Then, the analysis of the questionnaire using standard deviations and t-test showed the following results: Firstly, the estimation of headmasters/mistresses to the dimensions of administrative empowerment was average. Secondly, the results showed no significant statistical differences at the level )α= 0.05) between the estimates of the dimensions of empowerment fields due to the variables of Gender, Experience, and Qualification. The main recommendations were: First, headmasters/mistresses should be given more authority to boost their confidence and enable them to do their duties effectively. The Ministry of Education should provide a healthy and organized work environment that allows the headmasters/mistresses the application of administrative empowerment by reconsidering the incentives and promotions system. Also, the Ministry should employ strategies that use new techniques in decision making to train and empower school headmasters/mistresses.