ملخص
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة تمثل معلمي المرحلة الأساسية في الأردن لمهارات الاقتصاد المعرفي وعلاقتها بممارساتهم التدريسية من وجهة نظر مشرفيهم. وتكونت عينة الدراسة من (80) مشرفاً في ثلاث مديريات للتربية والتعليم بإقليم شمال الأردن؛ ولتحقيق هدف هذه الدراسة والإجابة عن تساؤلاتها، تم تطوير أداة اشتملت على (42) فقرة، وجرى التحقق من صدقها وثباتها.
وبعد إجراء التحليلات الإحصائية المناسبة،أظهرت نتائج الدراسة الآتي:
أن درجة تمثل معلمي المرحلة الأساسية لمهارات الاقتصاد المعرفي (المجالات مجتمعة) كانت مرتفعة، وعلى معظم المجالات باستثناء مجال تكنولوجيا المعلومات فقد كان بدرجة متوسطة، ومجال استراتيجيات التقويم فقد كان بدرجة منخفضة.
أن مستوى ممارسات معلمي المرحلة الأساسية لمهارات الاقتصاد المعرفي (المجالات مجتمعة) كانت مرتفعة، وعلى معظم المجالات باستثناء مجال تكنولوجيا المعلومات فقد كان بدرجة متوسطة، ومجال استراتيجيات التقويم فقد كان بدرجة منخفضة.
وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين درجة تمثل معلمي المرحلة الأساسية في الأردن لمهارات الاقتصاد المعرفي ومستوى ممارساتهم التدريسية من وجهة نظر مشرفيهم .
وقد خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات في ضوء النتائج.
Abstract
The aim of this study was to identify. The degree of basic stage teachers, assimilation of knowledge econamy skills and its relation to their teaching practices from their supervisors vlews. The study sample consisted of (80) supervisor from three directorates of Education province north of Jordan ; In order to achieve the study goals and answer its questions,a tool consisted of (42) items was administered . Validity of this tool was checked, and verified. After appropriate statistical analysis, the results of the study showed the following:
The degree of basic stage teachers’ assimilation of knowledge economy skills was high. Except information technology has been mediate, and assessment strategies was low degree.
The degree of basic stage teachers’ practices of knowledge economy skills was high. Except information technology has been mediate, and assessment strategies was low degree.
There were a statistically significant relationship between teachers’ assimilation of knowledge economy skills and their teaching practices from the point of view of their supervisors.
The study concluded a number of recommendations in the light of the results.