الذكاء الانفعالي قصبة محافظة المفرق emotional intelligence مدراء المدارس school principals Al-Qasaba in Al-Mafraq Governorate.
Issue Date:
29-May-2013
Abstract:
ملخص
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة الذكاء الانفعالي لدى مديري مدارس مديرية التربية والتعليم للواء قصبة محافظة المفرق في الأردن، وأثر كل من النوع الاجتماعي، والمؤهل العلمي، وسنوات الخدمة على استجابات أفراد عينة الدراسة، وقد تم اختيار عينة عشوائية مؤلفة من(223)معلماً ومعلمة، وزعت عليهم استبانة تكونت من(58) فقرة، موزعة على خمسة مجالات هي: إدارة الانفعالات، والتعاطف، و تنظيم الانفعالات، والمعرفة الانفعالية، والتواصل الاجتماعي، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: جاءت درجة الذكاء الانفعالي مرتفعة، على الأداة ككل وعلى جميع المجالات باستثناء مجال المعرفة الانفعالية جاء بدرجة متوسطة، كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، والمؤهل العلمي، كما بينت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير سنوات الخبرة على الأداة ككل وعلى جميع المجالات ما عدا مجال التعاطف أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير سنوات الخدمة ولصالح الخدمة المتوسطة. وأوصى الباحث بضرورة عقد ورش عمل وتدريب مديري المدارس على مواقف إدارية مختلفة لزيادة التعرف إلى مجالات الذكاء الانفعالي.
Abstract
This study aimed to identify the degree of emotional intelligence among schools' principals of Educational Directorates in Al-Qasaba at Al-Mafraq in Jordan; the impact of both gender and academic qualification; and years of service on the responses of the study sample that selected randomly, which included (223) teachers. A questionnaire of 58 items distributed on five dimensions: management of emotions, empathy, organizing emotions, emotional knowledge and social networking was administered. The results of the study were the following: The degree of emotional intelligence is high in all fields except the emotional knowledge that came moderate. The study showed no statistically significant differences in the responses of the study sample due to the variable of gender; or that of academic qualification. The results also showed no statistically significant differences in the responses of study sample due to the variable of years of service except that of sympathy. The findings also indicated that there were statistically significant differences in the responses of study sample due to the variable of years of service in favor of the medium service. The researcher recommended holding workshops and training courses to school principals on various administrative positions to further identification of the areas of emotional intelligence.