DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2489
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبني أحمد, خالد علي-
dc.date.accessioned2024-08-07T07:30:38Z-
dc.date.available2024-08-07T07:30:38Z-
dc.date.issued2007-01-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/2489-
dc.description.abstractإن الوصية في الشريعة الإسلامية من الأعمال والقربات الصالحات التي يتقرب بها المسلم إلى الله تعالى، ويتدارك ما فاته أثناء حياته بعد وفاته، ولكن لما كان الناس يسيئون استعمال الوصية أحياناً على نحو يترتب عليه ضرر فاحش بالورثة أو غيرهم فقد ظهرت الحاجة إلى البحث في مسألة التعسف في الوصية ومدى تحققه من خلال النظر والبحث في مدى تحقق معايير التعسف في استعمال الحق في الوصية. وقد توصلت الدراسة إلى أن التعسف في الوصية أمر محرم ممنوع شرعاً، وأن من معايير التعسف في الوصية في الفقه الإسلامي معيار تمحض قصد الإضرار الباعث غير المشروع، ومعيار المصلحة غير المشروعة، ومعيار الضرر الفاحش. Abstract The will in the Islamic Sharia is one of the good deeds and pious acts that a Muslem uses to get closer to Allah, and rectify what he missed during his life after his death. But, as people sometimes misuse the will in a way that result in a great harm to heirs or others, therefore, a need emerged to search in the misuse of will and the extent of materializing through verification and search in the extent materializing the misuse of right in the will. The study concluded to that misuse of the will is forbidden in not allowed in Sharia, and that the measurements of misuse in the will in the Islamic feqh is: the measurement of the intent of harm (the unlawful motive), and the measurement of huge damageen_US
dc.subject-en_US
dc.titleمعايير التعسف في استعمال الحق ومدى انطباقها على الوصية في الفقه الإسلاميen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:مجلد 3 عدد 4 لسنة 2007

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4.pdf1.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.