DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/2475
Title: اثر علم الحديث في نقد روايات التفسير بالمأثور
Authors: العكايلة, سلطان سند
أبو هزيم, أحمد فريد
Keywords: -
Issue Date: 2-Feb-2010
Abstract: يتناول هذا البحث موضوع روايات التفسير بالمأثور، وموقف العلماء والباحثين منها قبولاً أو رداً، فبين الباحثان أسباب عدم الاعتماد على كثير من تلك الروايات، وأوضحا خطورة الاستدلال بالمردود منها، مما يؤدي إلى بلبلة واضحة في ميدان تفسير كتاب الله تعالى كما بينا أنه لا بد للمفسر من إعمال قواعد المحدثين وتوظيف علوم الحديث المختلفة لا سيما علم الجرج والتعديل في الحكم على روايات التفسير المختلفة، وإخضاعها لمعايير نقاد الحديث الدقيقة وبينا كذلك أن نقد الأسانيد يتصل اتصالاً وثيقاً بنقد المتون. والغرض الأسمى من هذا البحث يتمثل في محاولة إعادة الربط بين العلوم المختلفة وإثبات تكاملها، لا سيما علم الحديث وعلم التفسير . Abstract This study is concerned with the narratives of traditional interpretation. It concerned with the scholars and researchers points of view for or against them. It also clarifies the reasons for not accepting some of the narratives and the danger of using this for inference which is not acceptable since will lead to misinterpretation the Holy Quran. This research proved that the interpreter has to use the narrators of Hadith from either acceptence or refuse this interpretation to have a proper judgment for different interpretation relatives and to have specific criteria for the critics of the narratives of Hadith. This study showed that the criticism of narrators and relatives (texts). The noble aim of this study is to prove the interpretation among the different sciences, especially, the science of Hadith and the science of interpretation.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/2475
Appears in Collections:مجلد 7 عدد 4 لسنة 2011

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
9.pdf1.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.