Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/245
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
د.مسلم بن سالم الوهيبي
-
dc.date.accessioned
2015-04-09T09:05:18Z
-
dc.date.available
2015-04-09T09:05:18Z
-
dc.date.issued
2009-05-05
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/245
-
dc.description.abstract
الملخص
إن الناظر في كتب علم الكلام يجد المقارنة تدور في معظم هذه الكتب بين المعتزلة والأشاعرة، في حين عندما نطالع علم الكلام الإباضي نجد وفرة غير قليلة في ذكر الآراء الكلامية لمختلف المدارس، وسنستشهد على ما نقول من خلال الاطلاع على الفكر الكلامي لأحد رواد النهضة العمانية الحديثة، وهو الإمام عبد الله بن حميد السالمي من خلال شرحه الموسوم بـ "مشارق أنوار العقول". لقد اتبع السالمي في شرح القضايا الكلامية منهج المقارنة بين ثلاث مذاهب: المعتزلة والأشاعرة والإباضية، ففتح بذلك الباب لخطاب كلامي مستنير يتجاوز السائد أحيانا، وينأى بنفسه عن التبعية، وإن كانت مواطن الالتقاء متوافرة مع آراء المدرستين، ولكن لها مسوغاتها المرتكنة إلى المنقول والمعقول على حد سواء.
Abstract
The reader of theological books finds that comparison is often drawn between AlMutazillah and AlAsharah، whereas when readers look into Ibadhi theological books they will find that theological views representing various schools of Islamic thought are mentioned in abundance. Evidence will be cited by examining the Faith of Imam Abdullah bin Humaid AlSalmi through his interpretation of a long poem entitled ?Anwaar AlOqool fi Ilmi Osoul Iddin? AlSalmis approach was based on comparing three Islamic Schools of Thought: AlMutazillah, AlAsharah and Ibadhi. By doing so, he opened the door for an enlightened Theological Discourse that may exceed the usual. He steers clear from being dependent on other commentators, although there are instances of correspondence with the two other schools of thought. Such instances have their justification that is equally based on the traditional and the logical.
en_US
dc.title
الخطاب الكلامي للإمام نور الدين السالمي من خلال كتابه مشارق أنوار العقول