Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/123456789/2434
Full metadata record
DC Field
Value
Language
dc.contributor.author
رحال, علاء الدين حسين
-
dc.contributor.author
السعد, أحمد محمد
-
dc.date.accessioned
2024-08-05T11:22:26Z
-
dc.date.available
2024-08-05T11:22:26Z
-
dc.date.issued
2009-04-21
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/123456789/2434
-
dc.description.abstract
تناولت الدراسة موضوع الوقف وحفظ مقاصد الشريعة فأظهرت بشكل تفصيلي كـيف حقق الوقف مقاصد الشريعة في حفظ الكليات الخمس الدين والنفس والعقل، والنسل، والمال.
وأبرزت الدراسة أن الحفاظ على الكليات الخمس له ثلاث مراتب مرتبة ضرورية تتعلق بالحفاظ على أصل الكليات الخمس، ومرتبة حاجية تتعلق بجلب معاني التيسير والرفق للكليات الخمس، ومرتبة تحسينية تتعلق بجلب معاني التزيين والجمال لها.
وأظهرت الدراسة أن الشريعة أعطت الحق للواقف بأن يشترط ما يشاء في وقفه شريطة أن لا تتعارض شروطه مع مقاصد الشريعة وأن حكمة الشرط تكمن في تكميل مصلحة المشروط.
Abstract
This study investigated Al-Waqff and the preservation of the purposes of Sharia, and thus, revealed
in details how Al-Waqff has accomplished the purposes of Sharia in preserving the five wholes: religion, life, the brain, posterity, and money. The study showed that the five wholes have three levels: the necessity level which is related to the preservation of the source of the five wholes, the need level which is related to bringing about the meanings of feasibility and leniency to the five wholes, and the improvement level which is related to bringing about meanings of decoration and beauty to them. This study also reveled that Sharia has given Al- Waaqiff the right to set his own conditions provided that these conditions do not contradict the purposes of Sharia, and that the condition's prudence lies in completing the benefit of the conditioned.