DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | القضاة, فوزية علي | - |
dc.date.accessioned | 2024-08-05T09:28:05Z | - |
dc.date.available | 2024-08-05T09:28:05Z | - |
dc.date.issued | 2009-09-29 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/2421 | - |
dc.description.abstract | نشأت الدراسات اللغوية للعربية وتطورت في ظل القرآن الكريم، وكان تحرك الباحثين نحو علوم العربية لكي
يفهموا النص القرآني، ويصلوا إلى ما يحتويه من أحكام فقهية وتشريعية، وقد رد كثير من الباحثين بواعث الدرس اللغوي
والنحوي إلى انتشار اللحن بين الشعوب التي دخلت الإسلام، لذا فحفظ القرآن من اللحن كان سبباً مهماً لهذه الدراسات
اللغوية، من هنا نص كثير من العلماء على أنه لا يمكن معرفة معاني ألفاظ القرآن والسنة واستنباط الأحكام الفقهية منهما
بدون معرفة علوم العربية اللغوية والنحوية والصرفية وغيرها
وقد بينت الدراسة وظيفة اللغة من حيث إنها تعبير وتواصل داخل المجتمع ، كما أوردت الدراسة بعض الأمثلة من
القرآن التي كانت الأحكام الشرعية فيها مستندة إلى أحكام اللغة والنحو، من هنا كانت معرفة علوم العربية شرطاً أساسياً
لصحة الاجتهاد، بل عد العلماء إتقان علوم العربية فرض كفاية وواجباً على من تصدى للعلوم الشرعية من فقه وتفسير
و علم قراءة القرآن وارتباطها الوثيق بعلم الأصوات.
Abstract
Arabic linguistic studies have flourished and developed in the shadow of the Holy Quran.
Researchers interested in the sciences of the Arabic language have mandates included in it. A large
number of researchers considered the primary reasons for having a linguistic and syntactic lesson as due
to the spread of common errors among the different people who entered Islam. Therefore, keeping the
Holy Quran away from such linguistic errors became as important reason for these linguistic students.
Numerous scholars have stated hat it is not possible to know the meaning behind the utterances in the
Holy Quran and Sunnah and to derive the scholarly meaning from these sources without knowing the
different sciences of Arabic including linguistic knowledge, syntactic knowledge, and morphological
knowledge, etc.
This study showed the primary function of languages as a means of communication and expression in
society. The study also provided a number of examples from the Holy Quran in which the Islamic
legislations were based upon the linguistic and syntactic rules. Thus, complete knowledge of the sciences
of Arabic was considered a prerequisite for the correction of scholarly interpretation. Moreover, Muslim
scholars considered competence in the sciences of Arabic as a mandatory requirement and a duty for
those who delved into Isalmic legislative sciences such as scholarly interpretation and the science of
reading the Holy Quran and its interrelationship with phonology and phonetics.
Key words: Arabic language lesson, scholarly mandates, Quranic interpretation, sciences of Arabic. | en_US |
dc.subject | Arabic language lesson, scholarly mandates, Quranic interpretation, sciences of Arabic | en_US |
dc.title | أثر القرآن الكريم في تطور الدرس اللغوي | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | مجلد7، عدد2 لسنة 2011
|